Engelsk 2, emne 1: Engelsk språk for lærere ENG 103

Læringsutbytte

Engelsk 2, emne 1: Engelsk språk for lærere ENG 103

Læringsutbytte

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse, formulert for Engelsk 2 emne 1

Kunnskap:

Studenten

har kunnskap om hvordan gjeldende læreplan for skolen gir ramme for faglig og praksisrettet utviklingsarbeid

har innsikt i ulike tilnærminger og metoder i engelskopplæring i et samtidig og historisk perspektiv

har kunnskap om ulike nyanser ved lydsystemet i engelsk

har kunnskap om engelsk som verdensspråk og utviklingen av dets rolle som kontaktspråk for mennesker fra ulike land og kulturer

har kunnskap til ulike geografiske og sosiale varianter av engelsk

har kunnskap om språkets grammatiske struktur og kulturelle konvensjoner før språkbruk,

har kjennskap til sjangere og deres sentrale kjennetegn, samt normer for akademisk bruk,

har kunnskap om hvordan muntlig og skriftlig språk kan integreres i inspirerende og meningsfulle aktiviteter

har kunnskap om lesing og skriving som prosesser

kan tilrettelegge for at elevene kan skape muntlige, skriftlige og sammensatte tekster med flyt, presisjon og sammenheng

kan begrunne valg av læringsaktiviteter etter elevenes behov

Ferdigheter:

Studenten

kan anvende LK06 i sin undervisningspraksiskritisk og vurdere egen faglig praksis i forhold til gjeldende læreplan i engelsk for grunnskolen

kan veilede elever i deres språkutvikling gjennom å gjøre dem bevisst hvordan språket er bygd opp, slik at de kan gjøre seg nytte av forskjeller og likheter mellom morsmålet og engelsk

kan bruke engelsk sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig i ulike situasjoner og sjangere med presisjon, flyt og sammenheng

kan tilrettelegge for at elevene kan skape muntlige, skriftlige og sammensatte tekster med flyt, presisjon og sammenheng

Generell kompetense:

Studenten

kan anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper i engelskopplæringen i overensstemmelse med LK06

kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen

kan vise selvstendighet og evne til analyse av egen undervisningspraksis

kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget

kan vedlikeholde og utvikle egen språklig kompetanse

Innhold

Fagplanen for Engelsk bygger på Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen (2010), trinn 1.-7. Utdanningen er profesjonsrettet og gir undervisningskompetanse på barnetrinnet. Den er en del av en bachelorutdanning som kan være en del av en fremtidig femårig lærerutdanning med master ved høgskolen i Telemark.

Engelsk 2 bygger på engelsk 1 og gir fordypning i språkopplæring og fagdidaktikk, samt i valg og bruk av ulike tekster på barnetrinnet. Engelsk 2 omfatter språkets oppbygging, videreutvikling av egen språkferdighet og tekstkompetanse, samt kritisk vurdering av ulike sider ved engelskundervisning for barnetrinnet. Det dreier seg videre om et variert utvalg av aktiviteter og arbeidsmåter i faget. Engelsk settes i et historisk og globalt perspektiv, med mer komplekse tekster i ulike sjanger, og kunnskap om språkets kulturelle forankring står sentralt.

Emnet består av to tema:

Det engelske språket: struktur og system del 3

  • språk i kontekst: tekstbasert grammatikk for lærere
  • standardspråk og geografiske / sosiale varianter
  • kulturelle konvensjoner før språkbruk
  • engelsklærerens egen språkferdighet og tekstkompetanse

Grunnleggende ferdigheter med fokus på muntlige og skriftlige ferdigheter

  • skriving som prosess
  • skriving i klasserommet
  • integrering av muntlig og skriftlig språk i læringsaktiviteter
  • vurdering med fokus på muntlige og skriftlige ferdigheter
  • engelsklærerens egen språkferdighet og tekstkompetanse

Engelsk 2 går over to semester med eksamen etter første og andre semester. Hele studiet utgjør 30 studiepoeng, oppdelt på to deler, hver på 15 studiepoeng: ENG 103 og 104. Arbeidsmengden er lik i de to semestra.

Arbeids- og læringsformer

Arbeidet i studiet vil bli organisert på flere måter: fellesførelesinger i kombinasjon med drøfting av stoff, seminartimer, gruppearbeid, framføringer og selvstudium. Det legges stor vekt på att studentene skaffer seg innsikt i de temaene som tas opp å kan diskutere disse. Det forventes at studentene skaffer seg den nødvendige faglitteraturen i tid og deltar aktivt i undervisningen. En del av pensumlitteraturen vil være selvvalgt, og studentene må derfor regne med selvstudium.

Det samme gjelder for studenter som følgjer et nettbasert løp. Førelesinger, seminarer, etc. vil her bli gjennomført i sann tid på nett. Det vil bli oppretta diskusjonsgrupper og fellesdokument, og det vil bli lagt ut fagstoff.

I engelskfaget er utviklingen av muntlige ferdigheter viktig. Deler av undervisningen vil derfor vare obligatorisk. Dette blir beskrevet i semesterplan.

Vurderingsformer

Det vil i semesterplanen bli presentert et arbeidskrav. Dette må være bestått for å få karakterer i emnet.

Sluttvurdering:

En hjemmeeksamen for tema "Det engelske språket: struktur og system del 3" som teller 40 % av den endelige karakteren.

En mappe for tema "Grunnleggende ferdigheter med fokus på muntlige og skriftlige ferdigheter" som teller 60 % av den endelige karakteren. Mappen består av tre tekster/oppgaver, hvorav en vurderes bestått/ikke bestått. De øvrige vurderes like (30 %). Alle deler må vare bestått for å få karakter.

Det blir gitt gradert karakter på en karakterskala fra A til F.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter AnnKatrin Jonsson <annkatrin.jonssonSPAMFILTER@hit.no> - 10.12.2014