Engelsk 2, emne 2: Engelsk språk, tekst og kultur 2 ENG 104
Læringsutbytte
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse, formulert for Engelsk 2 emne 2
Kunnskap: Studenten har
har kunnskap om hvordan gjeldende læreplan for skolen gir ramme for faglig og praksisrettet utviklingsarbeid
har kunnskap om samfunnsliv, historie og kulturuttrykk i engelsktalende land med vekt på barn og ungdomslitteratur samt sentrale verk i engelskspråklig kulturtradisjon
har kunnskap om teksters struktur og språklige virkemidler, og om kritiske og analytiske tilnærminger til litteratur og annen tekst
har forståelse for betydningen av læringsfremmende vurdering, også sett i forhold til utvikling av de grunnleggende ferdighetene på barnetrinnet
har innsikt i ulike læringsstrategier som kan bidra til at elevene kan ta hånd om egen språkutvikling
har kunnskap om ulike måter å organisere opplæringen på
Ferdigheter: Studenten
kan anvende LK06 i sin undervisningspraksis
kan kritisk vurdere egen faglige praksis i forhold til gjeldende læreplan i engelsk for grunnskolen
kan tilrettelegge for elevenes læring om og videre utforsking av samfunnsliv, historie og kulturuttrykk i engelsktalende land med vekt på sammenlikning med egen kultur
kan analysere, velge ut og tilrettelegge engelskspråklige tekster i ulike sjangere for barn og unge, samt anvende et presist og tilpasset begrepsapparat i arbeidet med tekst
kan stimulere til lese- og skriveglede ved å sette i gang inspirerende og meningsfulle læringsaktiviteter i et trygt læringsmiljø
kan legge til rette for varierte og differensierte læringsaktiviteter som fremmer videre utvikling av elevenes reseptive og produktive språkferdigheter, blant annet gjennom pedagogisk bruk av digitale verktøy
kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning slik at det tas hensyn til mangfoldet i elevgruppen og kulturell og språklig bakgrunn
kan veilede elever i deres språkutvikling ved å gjøre dem bevisst ulike trekk ved det engelske språket som skiller det fra morsmålet
kan begrunne valg av læringsaktiviteter etter elevenes behov
kan legge til rette for elevenes selvstendige språklæring ved å utøve en helhetlig vurderingspraksis
har kunnskap om ulike måter å organisere opplæringen på
kan bruke engelsk sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig i ulike situasjoner og sjangere, med sammenheng, flyt og presisjon
Generell kompetense: Studenten kan
kan anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper i engelskopplæringen i overensstemmelse med LK06
kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen
kan vise selvstendighet og evne til analyse av egen undervisningspraksis
kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget
kan vedlikeholde og utvikle egen språklig kompetanse
Innhold
Fagplanen for Engelsk bygger på Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen (2010), trinn 5.-10. Utdanningen er profesjonsrettet og gir undervisningskompetanse på barnetrinnet. Den er en del av en bachelorutdanning som kan være en del av en fremtidig femårig lærerutdanning med master ved høgskolen i Telemark.
Engelsk 2 bygger på engelsk 1 og gir fordypning i språkopplæring og fagdidaktikk, samt i valg og bruk av ulike tekster på barnetrinnet. Engelsk 2 omfatter språkets oppbygging, videreutvikling av egen språkferdighet og tekstkompetanse, samt kritisk vurdering av ulike sider ved engelskundervisning for barnetrinnet. Det dreier seg videre om et variert utvalg av aktiviteter og arbeidsmåter i faget. Engelsk settes i et historisk og globalt perspektiv, med mer komplekse tekster i ulike sjanger, og kunnskap om språkets kulturelle forankring står sentralt.
Emnet består av to tema:
Tekst, samfunn og kultur
- samfunnsliv, historie, og kulturuttrykk i engelsktalende land
- kritiske og analytiske tilnærminger til litteratur og annen tekst
- valg av og tilrettelegging av arbeid med tekster i klasserommet
- lesing og skriving i vekselspill
Integrerte grunnleggende ferdigheter
- LK06 som ramme for utviklingsarbeid med problemstillinger i faget
- Arbeid med ulike strategier og og metoder, ulike måter å organisere opplæringen på, vurdering og vurderingsverktøy, bruk av strategier, tilpasset opplæring, som et led i utvikling av elevens ferdigheter
ENG 2 går over to semester med eksamen etter første og andre semester. Hele studiet utgjør 30 studiepoeng, oppdelt på to deler, hver på 15 studiepoeng: ENG 103 og 104. Arbeidsmengden er lik i de to semestra.
Arbeids- og læringsformer
Arbeidet i studiet vil bli organisert på flere måter: fellesførelesinger i kombinasjon med drøfting av stoff, seminartimer, gruppearbeid, framføringer og selvstudium. Det legges stor vekt på att studentene skaffer seg innsikt i de temaene som tas opp å er i stand til å diskutere disse. Det forventes at studentene skaffer seg den nødvendige faglitteraturen i tid og deltar aktivt i undervisningen. En del av pensumlitteraturen vil være selvvalgt, og studentene må derfor regne med selvstudium.
Den same gjelder for studenter som følgjer et nettbasert løp. Førelesinger, seminarer, etc. vil her bli gjennomført i sann tid på nett. Det vil bli oppretta diskusjonsgrupper og fellesdokument, og det vil bli lagt ut fagstoff.
I engelskfaget er utviklingen av muntlige ferdigheter viktig. Deler av undervisningen vil derfor vare obligatorisk. Dette blir beskrevet i semesterplan.
Vurderingsformer
Det vil i semesterplanen bli presentert et arbeidskrav. Dette må være bestått for å få karakterer i emnet.
Sluttvurdering:
En mappe innom tema "Integrerte grunnleggende ferdigheter" som teller 55% av den endelige karakteren. Mappen består av to tekster/oppgaver, hvorav en ær muntlig og vurderes bestått/ikke bestått. Alle deler må vare bestått før å få karakter på mappen.
En hjemme-eksamen innom tema "Tekst, samfunn og kultur" som teller 45% av den endelige karakteren.
Det blir gitt gradert karakter på en karakterskala fra A til F.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter AnnKatrin Jonsson <annkatrin.jonssonSPAMFILTER@hit.no> - 10.12.2014