PROFESJONSFAG Bacheloroppgave 15 stp 15BAC

Læringsutbytte

Kunnskap. Studenten

  • har kunnskap om utviklingsarbeid, herunder vitenskapsteori, vitenskapelig metode og etikk
  • har kunnskap om forskning og forskningsmetoder som er relevante for skolen

Ferdigheter

  • kan kritisk analysere relevant forskning om læringsarbeid og skoleutvikling
  • kan anvende vitenskapeteoretiskmetodisk kunnskap i utforming av egen bacheloppgave
  • tilegne seg ferdigheter i akademisk skriving
  • kan vurdere og bruke relevante forsknings- og utviklingsarbeider, og selv gjennomføre systematisk utviklingsarbeid

Generell kompetanse

  • kan forholde seg selvstendig til forskningsetiske problemstillinger
  • kan anvende skolefaglig, forskning, vitenskapsteorietisk og metodisk kunnskap i planlegging og gjennomføringen av en egen bacheloroppgave

Innhold

Bacheloroppgaven inngår som en del av profesjonsfaget. Hensikten med oppgaven er å gi en helhetlig og sammenhengende framstilling av og forståelse for sentrale spørsmål i profesjonsutøvelsen. Bacheloroppgaven skal være et selvstendig og forskningsbasert skriftlig arbeid der studentene skal formulere og svare på en valgt problemstilling. Oppgaven innebærer at problemstillingen skal reflektere sentrale praktiske, faglige og/eller pedagogiske utfordringer i grunnskolens virksomhet.

Studentene skal i 3. studieår planlegge og gjennomføre et fordypningsarbeid/en bacheloroppgave. Studentene får en videre innføring i vitenskapsteori, vitenskapelig metode og etikk som bygger på studiearbeidet fra 1. og 2. klasse. Dette arbeidet skal gi studentene innsikt i ulike faser i et utviklingsarbeid samt trening i en skriftlig redegjørelse av et faglig problem. Arbeidet skal ha faglig relevans til kroppsøving og idrettsfag.

I arbeidet legges det vekt på at studenten skal

  • utarbeide og formulere en klar problemstilling
  • anvende vitenskaplige tilnærmingsmåter i et problemområde og velge formålstjenlig design
  • vise evne til kritisk tolkning av egne data

Valg av fordypningsoppgave skal godkjennes av faglærer/veileder.

Arbeidet skal framlegges i en skriftlig rapport og leveres

Høgskolens retningslinjer for bacheloroppgaven ligger til grunn for arbeidet.

Arbeids- og læringsformer

Innledningsvis kan aktuelle arbeidsformer være forelesninger, selvstudium, gruppearbeid, veiledning og feltarbeid. Selve fordypningsarbeidet gjennomføres som et gruppearbeid med fortrinnsvis 3-4 studenter pr. gruppe.

Gjennom å knytte fagstoffet til studentenes egne erfaringer skal studentene engasjeres og motiveres til deltagelse og diskusjon i gruppa. Hver gruppe får tildelt en faglig veileder og obligatorisk veiledning skal avtales mellom gruppa og veileder. I gruppeveiledning er det en forutsetning at studenten bruker egen veiledningsfaglig innsikt til å bidra overfor de andre i gruppen.

Vurderingsformer

Kurset i vitenskapsteori og metode er obligatorisk.

Metodekurset og prosjektplan må være levert til bestått for å kunne levere bacheloroppgaven.

Det er selve bachloroppgaven som gis gradert karakter. Det gis én samlet karakter på vitnemålet, gradert fra A til F, hvor A er beste og E er laveste ståkarakter.

Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Jon Einar Bergsland <Jon.E.BergslandSPAMFILTER@hit.no> - 11.12.2014