PROFESJONSFAG Faglig-didaktiske emner 15Fagdid
Læringsutbytte
Studenten har kunnskap om og faglig-didaktisk forståelse for
- kroppsøvingsfagets egenart, utvikling og legitimering
- planarbeid
- tilrettelegging, gjennomføring og vurdering av undervisning og opplæring
- utviklings- og endringskompetanse
Ferdighet
Studenten kan anvende kunnskap, reflektere over og drøfte relevante problemstillinger og vise handlingskompetanse i læringsarbeidet. Studenten kan på en faglig-didatisk måte ivareta:
- kroppsøvingsfagets egenart
- planarbeid
- tilrettelegging, gjennomføring og vurdering av undervisning og opplæring
- utviklingsarbeid
- yrkesetikk
Generell kompetanse
Studenten:
- kan anvende kunnskap, og vise sammenheng mellom fagfeltets- og skolens verdigrunnlag og faglig-didaktisk praksis
- vise forståelse for skolens dannelsesmål i et lærings- og samfunnsperspektiv
- kan legge til rette for samarbeid hjem-skole og lokalmiljø, og har forståelse for rollen som fag-, kultur- og verdiformidler i et fler- og felleskulturelt samfunn
- har yrkesetisk kompetanse og anvender den i alle relasjoner med elevene, foresatte og kollegaer
Innhold
Faglig-didaktiske emner omhandler problemstillinger som oppstår i møtet med fagfelt, pedagogikk og praksisopplæring. I det fagdidaktiske arbeidet er det vesentlig at studenter, praksislærere og lærere i profesjonsfaget har en felles forståelse av og samarbeider om mål, målområder og arbeidsformer.
Det fagdidaktiske målområdet i det treårige utdanningsforløpet tar for seg følgende emner:
- kroppsøvingsfagets egenart, utvikling og legitimering
- planarbeid
- tilrettelegging, gjennomføring og vurdering av undervisning og opplæring
- utviklings- og endringskompetanse
Fagfeltet drama blir knyttet til tema; Lærerrollen.
15 studiepoeng, 2. studieår
Studieenheten dette studieåret omfatter følgende områder:
- utfordringer i praksisfeltet
- fagdidaktiske koplinger til ulike bevegelseskulturer
- fagdidaktiske teorimodeller, undervisningsmetoder
- kroppsøvingsfagets egenart / ulike fagsyn
- læreplanvurdering
- lærerrollen i kroppsøvingsfaget
- elevvurdering
- kroppsøvingsfagets egenart, utvikling og legitimering
- planarbeid
- tilrettelegging, gjennomføring og vurdering av undervisning og opplæring
- kroppsøvingsfaget før og nå
- ulike fagsyn i det flerkulturelle samfunn
- samisk kultur i Norge og urfolk internasjonalt
- fra læreplan til praksis
- tema prosjektarbeid og tverrfaglig arbeid
- mål, innhold, arbeidsmåter og vurdering i faget
- elevers individuelle forutsetninger
- tilpasset opplæring i skolen
Det praktiske erfaringsgrunnlag søkes utdypet gjennom teoretiske helhetsmodeller som skal gi grunnlag for refleksjon og begrunnelser. Begrunnelsene må bygge på relevant erfaringsgrunnlag, teoretisk basisstoff og formelt grunnlagg til de områder som er nevnt over.
Arbeids- og læringsformer
Det vil bli knyttet studieoppgaver av praktisk og/eller teoretisk art til opplæringstemaene. I den praktiske tilnærmingen til fagdidaktikken er det spesielt vesentlig å få til en samordning med aktivitetslæren gjennom hele studiet. I profesjonsfaget skal følgende arbeidsformer benyttes:
- praktisk arbeid som erfaringsgrunnlag for fagdidaktiske problemstillinger
- problembasert tilnærming til ulike tema
- tema og prosjektarbeid
- gruppeoppgaver i fagdidaktikk relatert til praksisfeltet
- observasjon som grunnlag for kvalitetssikring av undervisning
- forelesninger
Vurderingsformer
- Bestått studieoppgaver
- Deltatt på obligatoriske forelesninger og seminarer som fremgår av semesterplanen
Sluttprøve:
- 3-dagers skriftlig hjemmeeksamen.
Alle obligatoriske studieoppgaver må være gjennomført til bestått for at studenten kan gå opp til sluttprøven.
Det gis én samlet karakter på vitnemålet, gradert fra A til F, hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Hvert delemne må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått.
Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Jon Einar Bergsland <Jon.E.BergslandSPAMFILTER@hit.no>,Geir Grimeland <geir.grimelandSPAMFILTER@hit.no> - 11.12.2014