Barnehagepedagogikk 30BARNPD
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Studenten:
- har kunnskap om lek, læring, omsorg og danning som en del av det pedagogiske arbeidet i barnehagen.
- har kunnskap om lekens plass i barns liv og lekens egenverdi.
- har kunnskaper om tidlig språkstimulering.
- har kunnskap om ulike perspektiv og utfordringer ved barns medvirkning i barnehagen.
- har kunnskap om hva det vil si å være leder i en barnehage (ledelse av barns leke- og læringsprosesser, pedagogisk veiledning og dialog med hjemmet og andre samarbeidspartnere).
- har kunnskap om rammeplanens fagområder og om hvordan disse kan komme til uttrykk i barnehagen.
- har didaktisk kompetanse for å vurdere, planlegge og gjennomføre pedagogisk arbeid i barnehagen.
- har kunnskap om det lærende barnehagemiljø.
- har kunnskap om barnehagens historie, kultur og egenart og innsikt i samfunnsmandat, lovverket og rammeplan for barnehagen.
- har kunnskap om pedagogisk ledelse, ledelsesteorier og ledelsesprosesser i organisasjoner.
- har kunnskap om veiledning som metode for utvikling av egen og andres profesjonskompetanse.
- har kunnskap om hvordan barnehagen sammen med skolen kan legge til rette for en god overgang fra barnehage til skole.
Ferdigheter:
Studenten:
- kan reflektere over egen og barnehagens pedagogiske praksis og justere denne under veiledning.
- kan lede pedagogisk arbeid med barn og personalet i barnehagen.
- kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og reflektere over pedagogisk utviklingsarbeidarbeid.
Generell kompetanse:
Studenten:
- har evne til å se aktiviteter og erfaringer i barnehagen i et teoretisk perspektiv.
- har endrings- og utviklingskompetanse, kunne lede utviklingsarbeid og bidra til nytenking og innovasjon i barnehagen.
- har forståelse for og innsikt i profesjonsetiske problemstillinger, særlig knyttet til ansvar, respekt og maktperspektiver.
- skal kunne stimulere til forståelse av menneskeverd og demokrati, særlig gjennom barns medvirkning, i tråd med verdigrunnlaget i barnehagens formålsbestemmelse.
Innhold
Emnet består av tre deler som hver utgjør 10 studiepoeng.
Del 1: Lek, læring, omsorg og danning i barnehagen.
Del 2: Didaktiske perspektiv i barnehagen.
Del 3: Barnehagen - en lærende organisasjon.
Innhold del 1:
Denne delen har fokus på omsorg, lek, læring og danning som sentrale element i barnehagehverdagen. Det blir lagt vekt på den rolle leken har i barnehagebarnets liv og lekens egenverdi. Studentene skal få kunnskap om sentrale leketeorier, lekens psykologiske og pedagogiske betydning, og hvordan leken er en del av det daglige arbeidet. Sammenheng mellom lek og læring og hvordan man i barnehagen kan arbeide for at barn får et positivt forhold til seg selv og sin egen læreprosess, belyses også i denne delen. Rammeplanens del 1 og 2 er særlig sentral her.
Aktuelle tema:
- helhetlig læringsforståelse med lek, læring,omsorg og danning som sentrale elementer
- lek og lekens egenverdi
- omsorg og sosial kompetanse
- sammenhengen mellom lek og læring i barnehagen
Innhold del 2:
Denne delen innebærer arbeid med didaktiske teorier og arbeidsformer innenfor og på tvers av fagområdene i barnehagen. Det vil bli lagt vekt på hvordan didaktiske kunnskaper og innsikt er grunnlaget for det pedagogiske arbeidet. Rammeplan for barnehagen har en sentral plass, og det vil bli lagt vekt på å vise valg og overveielser som må gjøres før den praktiske planlegging og gjennomføring finner sted.
De ulike fagområdene i barnehagen presenteres gjennom tverrfaglige temaer. Disse blir spesifisert i semesterplanen.
Aktuelle tema:
- de ulike fagområdene i barnehagen
- ulike måter å arbeide med fagområdene
- betydningen av et lærende barnehagemiljø
- tidlig språkstimulering
- ulike perspektiv og utfordringer ved barns medvirkning i barnehagen
- didaktisk kompetanse for å vurdere, planlegge og gjennomføre pedagogisk arbeid i barnehagen
- det daglige arbeidet i barnehagen og føringer i rammeplanen
- hvordan kan barnehagen sammen med skolen legge til rette for en god overgang fra barnehage til skole
Innhold del 3:
I denne delen er kvalifisering for personalledelse og samarbeid sentralt. Det vil bli lagt vekt på valg og overveielser knyttet til personalarbeid, både for styrer og for pedagogisk leder. Videre vil det legges vekt på hvordan barnehagen fungerer som organisasjon, med utgangspunkt i sentrale prosesser i organisasjoner. Rammeplanens del 3 er sentral her.
Aktuelle tema:
- kunnskaper om barnehagens idehistoriske røtter
- endrings- og utviklingskompetanse
- samarbeid, medvirkning, dokumentasjon og vurdering
- ledelse og grunnleggende prosesser i en organisasjon
- veiledning og refleksjon
Arbeids- og læringsformer
Studiet er organisert med samlinger på studiestedet og dager med nettundervisning.
Det legges opp til variasjon i arbeidsformer. Forelesning, refleksjon, diskusjon, veiledning, praktiske øvelser, muntlig og skriftlig formidling vil være sentrale elementer..
Arbeidskrav
Alle arbeidskrav må være godkjent av faglærer før studenten kan ta eksamen
Arbeidskrav under hver hoveddel vil bestå av varierte dokumentasjonsformer.
Arbeidskrav til hver hoveddel blir nærmere spesifisert i semesterplanen.
Vurderingsformer
- Feltarbeid i tilknytning til egen arbeidsplass, vurderes med gradert karakter
- Skriftlig individuell eksamen på 6 timer som vurderes etter gradert karakter
Det blir gitt en karakter på vitnemålet. Karakteren fastsettes på grunnlag av:
A: Feltarbeidet som teller 40 % av sluttkarakteren
B: En individuell skriftlig eksamen som teller 60 % av sluttkarakteren
Gradert karakter vurderes etter en skala fra A til F hvor A er beste karakter og E er laveste ståkarakter. Hvert delemne må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått.
Det vises forøvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Eidbjørg Sandnes Hansson <eidbjorg.s.hanssonSPAMFILTER@hit.no>,Heidi Østland Vala <heidi.o.valaSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Heidi Østland Vala - 12.12.2014