Småbarnspedagogikk 30SMÅB

Læringsutbytte

Kunnskaper:

Studenten har:

  • Oppdatert kunnskap om det som foregår av ny forskning rundt denne aldersgruppen.
  • Forståelse for små barns væremåte og deres læring gjennom lek og sosialt samspill å bli bevisst på kvaliteten i samspillet mellom barn og voksen.
  • Om ulike barnehageformer og mangfold i barnehagen.

Ferdigheter:

Studenten har:

  • Pedagogisk innsikt og faglig dyktighet i å arbeide med barn i alderen 0-3 år.
  • Utvidet kompetanse til å planlegge, gjennomføre og vurdere gode barnehagetilbud for barn under tre år ut fra Rammeplanens innhold og oppgaver (R-11).
  • Evnen til kritisk refleksjon omkring pedagogisk arbeid med små barn, og gjennom det evnen til veiledning og samarbeid med personal, foreldre og andre voksne.
  • Evne til å bruke fagområdene i rammeplanen og se deres betydning for barnas læringsmiljø.

Generell kompetanse:

Studenten har:

  • Kunnskaper om sammenhengen mellom politiske føringer og småbarnsforeldres livssitusjon.
  • Kunnskaper om og er bevisst sin rolle som oppdrager, kulturformidler og omsorgsperson.

Innhold

Fordypningen består av to hoveddeler der hver del utgjør 15 studiepoeng. Andre fag vil inngå som en del av hoveddel 1 og utgjøre tilsammen 6 studiepoeng.

Del 1: De minste barnas væremåte, deres relasjoner til andre og personalets roller i kommunikasjon med små barn (15 studiepoeng)

Del 2: Syn på barn, barndom og mangfold i barnehagen (15 studiepoeng)

Innhold del 1:

Nyere forskning framhever samspillets betydning for barns utvikling og læring. Derfor vektlegges arbeidet med bevisstgjøring av studentenes holdninger og handlinger. Herunder kunnskap og handlingsdyktighet i forhold til empati, anerkjennelse, og å analysere samspill mellom barn-voksen, voksen-voksen og barn imellom. Denne delen fokuserer på de minste barnas lek og utforsking. Fagområdet tar utgangspunkt i det aktive og utforskende barnet i forhold til opplevelser, materiell og lekemiljø.

Aktuelle tema.

  • anerkjennende væremåter
  • nyere forskning om de minste barna
  • de minste barnas lek og læring
  • de minste barnas medvirkning
  • toddlerkultur
  • tilknytning
  • de minste barnas utforsking og meningsskaping

Innhold del 2:

Innholdet i voksenrollen i forhold til de minste barna er omfattende,og en bevissthet om dette er nødvendig. En yrkesetikk som er forankret i et nytt syn på barn og barndom krever kunnskap og tar tid å utvikle. Gjennom refleksjon og veiledning vil studentene oppdage hvordan voksenrollen kommer til uttrykk på varierte måter. Studenten vil få kjennskap til ulike barnehageformer og mangfold i barnehagen.

Aktuelle tema:

  • syn på barn og barndom
  • mangfold i barnehagen
  • kritisk refleksjon
  • pedagogisk dokumentasjon
  • vitenskapsteori og metode

Arbeids- og læringsformer

Studiet er organisert med samlinger på studiestedet og dager med nettundervisning.

Det legges opp til variasjon i arbeidsformer. Forelesning, refleksjon, diskusjon, veiledning, praktiske øvelser, muntlig og skriftlig formidling vil være sentrale elementer. Oppgaver vil kreve arbeid i praksisfeltet, bla. i tilknytning til prosjektoppgave/bacheloroppgave.

Sammenhengen mellom teori og praksis er sentralt i emnet.

Studiet forutsetter stor egeninnsats og at den enkelte disponerer egen PC med nettilgang.

Obligatorisk deltaking og arbeidskrav

Undervisningen på samlingene og nettundervisningsdagene er obligatoriske.

Alle arbeidskrav må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Arbeidskrav del 1:

  • Studenten skal planlegge, gjennomføre og dokumentere en tverrfaglig praktisk, didaktisk oppgave.

Arbeidskrav del 2:

  • Utarbeidelse av prosjektskisse i forbindelse med prosjektoppgave/bacheloroppgave. Godkjent/ikke godkjent.
  • Deltakelse og muntlig presentasjon på arbeids - og veiledningsseminar i forbindelse med prosjektoppgave /bacheloroppgave. Godkjent/ikke godkjent.

Bacheloroppgave gjelder for studenter som har småbarnspedagogikk som fordypningsfag i førskolelærerutdanningen. Studenter på videreutdanning skriver en prosjektoppgave.

Vurderingsformer

Del 1:

  • Individuell skriftlig oppgave. Vurderes etter karakterskala A-F. Oppgaven teller 40% av endelig karakter.
  • Muntlig presentasjonsoppgave, gruppe. Vurderes etter karakterskala A-F. Oppgaven teller 20% av endelig karakter.

Del 2:

  • Prosjektoppgave/bacheloroppgave. Se HIT sine retningslinjer for skriftlig arbeid. Prosjektoppgaven/bacheloroppgaven vurderes etter karakterskala A-F, og teller 40% av endelig karakter.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Eidbjørg Sandnes Hansson <eidbjorg.s.hanssonSPAMFILTER@hit.no>,Heidi Østland Vala <heidi.o.valaSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Heidi Østland Vala - 12.12.2014