Pedagogikk og elevkunnskap - Læreren og fellesskapet PEL 103

Læringsutbytte

Etter tredje studieår skal studenten ha grunnleggende innsikt i og forståelse for utvikling av skolen som organisasjon og lærerens profesjonelle rolle og identitet. Dette innebærer å ha kunnskap om skolen som lærende organisasjon og å være bevisst skolens egen kultur og dens betydning for profesjonelt utviklingsarbeid. Studenten skal bli bevisst profesjonsetikkens rolle som grunnlag for lærernes samarbeid med andre aktører i skolesamfunnet.

Etter endt emne skal studenten:

Kunnskap

  • ha kunnskap om ledelsesteorier, ledelsesroller og -funksjoner i skolen
  • gjøre rede for hvilke krav som stilles til profesjoner og profesjonsetikkens rolle i profesjonsutøvelsen
  • ha kunnskap om skolen som en kompleks organisasjon i stadig utvikling, sett i et samfunnsmessig-, historisk-, kulturelt- og globalt perspektiv
  • ha kunnskap om tilrettelegging for gode overganger i utdanningsløpet, fra barnehage til og med videregående opplæring
  • ha kunnskap om betydningen skolekultur, samarbeid med kolleger, foresatte og andre relevante instanser utenfor skolen har å si for læringsmiljøet og læringsarbeidet i skolen
  • ha kunnskap om skolen rolle i elevenes demokratiforståelse, identitet og dannelse
  • gjøre rede for skolens betydning for elevens estetiske danning
  • ha kunnskap om mobbing og konfliktløsning

Ferdigheter

  • kunne analysere sosiale strukturer i klasserommet for å fremme elevenes læring
  • kunne legge til rette for utvikling av demokratiforståelse og verdivalg hos elevene
  • kunne planlegge, gjennomføre og vurdere utviklingssamtaler for å fremme elevenes læring
  • kunne reflektere over didaktiske og fagdidaktiske spørsmål for å kunne legge til rette for utviklingen av elevenes grunnleggende ferdigheter med hensyn til elevenes ulik bakgrunn

Generell kompetanse

  • kunne analysere og reflektere over utfordringer ved verdivalg som gjøres i undervisningen, og kommunisere hvordan disse påvirker elevenes læringsarbeid
  • kunne kommunisere med elever og foreldre på en måte som fremmer samarbeid og forståelse uansett kultur, bakgrunn, religion eller kjønn
  • kunne sette ord på og ha et reflektert forhold til utfordringene læreren møter i et globalt samfunn i stadig utvikling

Innhold

PEL 103 fokuserer på utvikling av lærerens profesjonelle rolle og identitet, og skolen som organisasjon, samt samarbeid med kolleger, foresatte og andre sentrale instanser utenfor skolen.

Undervisningen i PEL 103 baserer seg på nasjonal og internasjonal forskning, teori og litteratur. Gjennom bruk av kvalitative og kvantitative forskningsresultater i læringsarbeidet på høgskolen søker en å opparbeide reflektert og kritisk kompetanse til virksomheten i barneskolen.

Arbeids- og læringsformer

Undervisningen vil foregå gjennom forelesninger, seminarvirksomhet og gruppearbeid. Samspillet mellom studenter, høgskolelærere og praksislærere er et viktig utgangspunkt for allsidig og gjensidig veiledning.

All seminarvirksomhet er obligatorisk. Det samme gjelder praksisseminarer, praksisoppsummeringer, veiledningsgrupper og lignende. Obligatorisk undervisning markeres på semesterplanen. Høgskolens regler om maksimalt 20% fravær gjelder her

Vurderingsformer

Underveisvurdering

Studenten skal levere en individuell skriftlig oppgave tilknyttet studiets temaer. Oppgaven må være levert og godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen.

Sluttvurdering PEL 103

Skriftlig, 3 dagers individuell hjemmeeksamen, gradert karakter som teller 100% av sluttkarakteren i PEL 103

Sluttkarakter for hvert emne (PEL 101, 102, 103, 104) blir angitt på vitnemålet.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Merete Høgseth Kronstad <merete.h.kronstadSPAMFILTER@hit.no>,Bernt Andreas Hennum <bernt.a.hennumSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 20.09.2015