Pedagogikk og elevkunnskap - Bacheloroppgave PEL 504
Læringsutbytte
Bacheloroppgaven skal være et selvstendig og forskningsbasert skriftlig arbeid der studentene skal formulere og svare på en valgt problemstilling. Oppgaven innebærer at problemstillingen skal reflektere sentrale praktiske, faglige og/eller pedagogiske utfordringer i grunnskolens virksomhet. Hensikten med oppgaven er å gi en helhetlig og sammenhengende framstilling av og forståelse for sentrale spørsmål i profesjonsutøvelsen. Gjennom undervisning i temaene og arbeidet med oppgaven skal studenten opparbeide seg reflektert og kritisk kompetanse om skolens virksomhet.
Etter endt emne skal studenten:
Kunnskap
- ha innsikt i sentrale forskningsmetoder med relevans for studier av virksomhet i og omkring skolen
- redegjøre for sentrale praktiske faglige og pedagogiske utfordringer i grunnskolens virksomhet
- redegjøre for emnet som den enkelte har fordypet seg i gjennom bacheloppgaven
Ferdigheter
- kan kritisk analysere relevant forskning om læringsarbeid og skoleutvikling
- kan anvende vitenskapeteoretiskmetodisk kunnskap i utforming av egen bacheloppgave
- kunne anvende ferdigheter i akademisk skriving
Generell kompetanse
- på et forskningsmessige grunnlag vise faglig og kritisk refleksjon om viktige spørsmål knyttet til skolens virksomhet
- kan forholde seg selvstendig til forskningsetiske problemstillinger
Innhold
Tematisk skal arbeidet med bacheloroppgaven være forankret i studentenes fag i de tre første årene. Oppgaven skal være et individuelt arbeid, men det individuelle arbeidet kan være en del av et større forskningsprosjekt, for eksempel knyttet sammen med andre studenters oppgave, eller faglæreres forskningsarbeid. Studenten skal gjennom prosessen i oppgavearbeidet orientere seg omfattende i litteratur og øvrig informasjon (artikler, fagblader, aktuell debatt) som er relevant for problemstillingen. Dette innebærer også å bruke ulike kilder på samme tema og ha et kritisk blikk på framstilling av "sannheter".
I forkant av arbeidet med bacheloroppgaven vil det bli arrangert møter, samtaler og veiledninger som skal hjelpe studenten i gang. Det vil også bli arrangert et obligatorisk kurs i vitenskapsteori og forskningsmetoder (forskningskurs) som kunnskapsbase og generell forberedelse til oppgavearbeidet.
Oppgaven skal rette seg mot læringsarbeid på 5. – 10. trinn i grunnskolen.
Høgskolens retningslinjer for bacheloroppgaven i GLU ligger til grunn for arbeidet.
Arbeids- og læringsformer
Studenten får veiledning på arbeidet med bacheloroppgaven. Veiledning vil foregå delvis i grupper og individuelt. I gruppe veiledning er det en forutsetning at studenten bruker egen veiledningsfaglig innsikt til å bidra overfor de andre i gruppen. Veiledningen vil i hovedsak bli gitt av faglærer fra det faget som har hovedfokus i oppgaven. Organisering og gjennomføring av veiledningen spesifiseres i "Retningslinjer for bacheloroppgave GLU".
Oppgaven skal ha et omfang på maksimum 20 sider/ca 8000 ord (jfr. forøvrig retningslinjer for akademisk skriving).
Oppgaven skal presenteres muntlig eller ved annen form for presentasjon.
Vurderingsformer
Underveisvurdering
Metodekurs, gruppeveiledning og individuell veiledning er obligatorisk.
Metodekurset må være bestått og prosjektplan må være godkjent for å få bacheloroppgaven endelig godkjent.
Sluttvurdering PEL 504
Oppgaven er individuell.
Gradert vurdering av bacheloroppgaven.
Sluttkarakter for hvert emne (PEL 501, 502, 503, 504) blir angitt på vitnemålet.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Bjørn Aasland <bjorn.aaslandSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Carl-Magnus Nystad - 06.03.2015