Pedagogikk og elevkunnskap - Læreren og fellesskapet PEL 503

Læringsutbytte

Etter tredje studieår skal studenten ha grunnleggende innsikt i og forståelse for utvikling av lærernes profesjonelle rolle og identitet. Dette innebærer å ha kunnskap om skolen som lærende organisasjon og å være bevisst skolens egen kultur og dens betydning for profesjonelt utviklingsarbeid. Studenten skal bli bevisstgjort om profesjonsetikkens rolle som grunnlag for lærernes samarbeid med andre aktører i skolesamfunnet.

Etter endt emne skal studenten kunne:

Kunnskap

  • ha kunnskap om ledelsesteorier, ledelsesroller og -funksjoner i skolen
  • gjøre rede for hvilke krav som stilles til profesjoner og profesjonsetikkens rolle i profesjonsutøvelsen
  • gjøre rede for skolen som en kompleks organisasjon i stadig utvikling, sett i et samfunnsmessig-, historisk-, kulturelt- og globalt perspektiv
  • beskrive hvordan man kan legge til rette for gode overganger i utdanningsløpet fra mellomtrinnet til og med videregående opplæring
  • identifisere hva skolekultur, lærer- og foreldresamarbeid har å si for elvenes læringsmiljø/læringsarbeid
  • beskrive skolens rolle i elevenes utvikling av demokratiforståelse, identitet og danning
  • gjøre rede for skolens betydning for elevens estetiske danning
  • gjøre rede for hvordan ulike konflikter og mobbing kan forebygges og håndteres

Ferdigheter

  • analysere sosiale strukturer i klasserommet og fatte beslutninger som fremmer elevenes læringsarbeid
  • legge til rette for demokratiforståelse og verdivalg for elevene
  • planlegge, gjennomføre og vurdere utviklingssamtaler for å fremme elevenes læring
  • reflektere over didaktiske og fagdidaktiske spørsmål for så å kunne legge til rette for utviklingen av elevenes grunnleggende ferdigheter med hensyn til elevenes ulik bakgrunn

Generell kompetanse

  • analysere og reflektere over utfordringer ved verdivalg som gjøres i undervisningen og kommunisere hvordan disse påvirker elevenes læringsarbeid
  • kommunisere med elever og foreldre på en måte som fremmer samarbeid og forståelse uansett kultur, bakgrunn, religion eller kjønn
  • sette ord på og ha et reflektert forhold til utfordringene læreren møter i et globalt samfunn i stadig utvikling

Innhold

Faget pedagogikk og elevkunnskap (PEL) dreier seg om forholdet mellom lærer, elev og innhold. Temaene i PEL 503 bygger på temaene i PEL 501 og 502 og vil fokusere på utvikling av lærerens profesjonelle rolle og identitet. I PEL503 vil skolen som organisasjon og samarbeid med kolleger, foresatte og andre sentrale instanser utenfor skolen stå i fokus. Semesterplaner, oppgaver og praksisplaner vil synliggjøre hvordan innholdet i emnet retter seg mot læringsarbeid på 5.-10. trinn i grunnskolen.

Undervisningen i PEL 503 baserer seg på nasjonal og internasjonal forskning, teori og litteratur. Gjennom bruk av kvalitative og kvantitative forskningsresultater i læringsarbeidet på høgskolen søker en å opparbeide reflektert og kritisk kompetanse til virksomheten i barneskolen.

Arbeids- og læringsformer

Undervisningen vil foregå gjennom seminar, forelesninger og veiledning over temaene der både høgskolens lærere og studenter står for undervisning eller framlegg. Arbeidsformene vil bli preget av drøfting og refleksjon. Studentene vil jobbe både i hel klasse og i mindre grupper, i tett samarbeid med og uten faglærer til stede.

I studiet skal det være et nært forhold mellom student, høgskolens lærere og den aktuelle praksisskole. Gjennom muntlig og skriftlig respons fra høgskolens faglærere, medstudenter og praksislærere vil den enkelte student utvikle faglig og pedagogisk dyktighet.

Studiet vektlegger deltakelse i sosial praksis som viktig for individuell læring. Læringsfellesskapet omfatter kommunikasjon med alle involverte i utdanningen og bidrar til å reflektere over, og utfordre egen og andres læring.

All seminarvirksomhet er obligatorisk. Det samme gjelder praksisseminarer, praksisoppsummeringer, veiledningsgrupper og lignende. Obligatorisk undervisning markeres på semesterplanen. Høgskolens regler om maksimalt 20% fravær gjelder her, men det forventes at alle er tilstede i all obligatorisk virksomhet.

Vurderingsformer

Underveisvurdering

Studenten skal levere en individuell skriftlig oppgave tilknyttet studiets temaer. Oppgaven må være levert og godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen.

Sluttvurdering PEL 503

Skriftlig, 3 dagers individuell hjemmeeksamen, gradert karakter som teller 100% av sluttkarakteren i PEL 503

Sluttkarakter for hvert emne (PEL 501, 502, 503, 504) blir angitt på vitnemålet.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Bernt Andreas Hennum <bernt.a.hennumSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 01.11.2015