Didaktikk (Emne i master) 15DID

Læringsutbytte

Kunnskaper:

Etter fullført emne skal studentene kunne:

  • gjøre greie fordidaktikkens opprinnelse, utvikling og vitenskapelige forankring i en danningsteoretisk tradisjon
  • anvende danningsbegrepets innhold og aktualitet i vår tid

Ferdigheter:

Etter fullført emne skal studentene kunne:

  • analysere læreplaner og styringsdokumenter i lys av didaktiske modeller og læreplanteoripå en selvstendig måte
  • bidra med kvalifiserte innspill i den normative debatten om didaktikkens formål (danning) fra barnehage til universitet
  • anvende didaktikken som et relevant redskap for å planlegge, gjennomføre, vurdere og fornye læringsarbeid rettet mot barn, unge og voksne

Generell kompetanse:

Etter fullført emne skal studentene kunne:

  • ha inngående kunnskap om og forholde seg kritisk og analytisk til forskning innenfor det didaktiske feltet
  • anvende sine kunnskaper og ferdigheter på en kritisk og analytisk måte i forhold til utdanningspolitiske perspektiver som berører det didaktiske feltet

Innhold

Didaktikk forklares her som teori om dannelse og læreplaner, og deres ulike former for praksis. Didaktikken er den sentrale vitenskapen i sammenhenger der det er tale om planmessig opplæring, enten det skjer i barnehage eller skole, et læreverksted eller en organisasjon. Den skal tjene som redskap både for planmessig systembygging og kritisk refleksjon. Den er nært knyttet til praksis, men krever også vilje til å formulere visjoner og planer for en praksis som ennå ikke er formulert eller prøvet ut. Dannelse handler om de forbilder og verdier som vi velger å følge som enkeltmennesker, grupper og samfunn, og den glød vi legger i å realisere slike verdier.

Arbeids- og læringsformer

Forelesninger, seminar, gruppearbeid og veiledning på semesteroppgave.

Vurderingsformer

Eksamen er en semesteroppgave bestående av to deloppgaver knyttet til sentrale temaer i emnet. Semesteroppgaven vil foreligge tidlig i semesteret slik at studentene får anledning til å jobbe med oppgaven i løpet av hele semesteret. Eksamen teller 100 prosent.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Bernt Andreas Hennum <bernt.a.hennumSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Nina Holmberg Lurås - 08.01.2015