Profesjonskunnskap barnehage 15PROB
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Etter fullført utdanning skal studenten:
- ha bred kunnskap om barnehagens rolle i et helhetlig utdanningsløp og i et internasjonalt perspektiv
- ha inngående kunnskap om ulike kunnskapsformer og forstå hvordan disse har beydning i profesjonell praksis
- ha avansert kunnskap om teoretiske begreper og teorier og forstå disse i et profesjonsperspektiv
Ferdigheter:
Etter fullført utdanning skal studenten kunne:
- anvende profesjonskunnskap i ledelse for å styrke barnehagen som lærende organisasjon
- diskutere og argumentere for hensikten med barnehagen som utdanningsarena
- lese og reflektere kritisk over ny aktuell forskning nasjonalt og internasjonalt
- analysere og drøfte profesjonskunnskap på et vitenskapelig nivå
Generell kompetanse:
Etter fullført utdanning skal studenten kunne:
- analysere, drøfte og anvende egen profesjonskunnskap som styrke i ledelse av barnehagen som lærende organisasjon
- formidle aktuell barnehageforskning
- anvende teoretiske redskaper for å analysere og drøfte aktuelle problemstillinger
Innhold
Barnehagen er en pedagogisk virksomhet for barn fra 0 til 6 år hvor rammeplanen for barnehagen skal gi retningslinjer for innhold og oppgaver. Profesjonskunnskap i relasjon til barnehage forklares som teoretisk og praktisk kunnskap. Profesjonskunnskapen har en viktig rolle når barnehagens mandat skal ledes og for å styrke barnehagen som lærende organisasjon. Barnehage som profesjonsrettet valg skal gi studentene mulighet til å spesialisere seg i lederoppgaver innenfor barnehagefeltet. Det kan være som styrer i barnehage, som leder av barnehagetjenesten i en kommune eller forsknings- og utviklingsoppgaver knyttet til barnehage som aktuell arena for læring og oppvekst.
Arbeids- og læringsformer
Forelesning, seminar, kollokviearbeid, studentpresentasjoner og veiledning
Vurderingsformer
Emnet har to arbeidskrav
- Arbeidskrav 1 er muntlig presentasjon av valgfri vitenskapelig artikkel fra et vitenskapelig tidsskrift i barnehagefeltet.
- Arbeidskrav 2 er to protokoller fra drøfting i kollokviegruppe som har utgangspunkt i pensumlitteratur.
Avsluttende vurdering er en individuell skriftelig tekst i sjanger fagartikkel.
Artikkelen tar utgangspunkt i et selvvalg tema og skal ha en tydelig problemstilling. Den skal ivareta formelle krav til en vitenskapelig tekst og vise studentens evne til analytisk og teoretisk. Fagartikkelen skal være på 3200-4000 ord. Fagartikkelen skal vurderes med karakter. Karakterskala A – F.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Karin Hognestad <karin.hognestadSPAMFILTER@hit.no>,Marit Bøe <marit.boeSPAMFILTER@hit.no> - 05.12.2014