Profesjonskunnskap barnehage 15PROB

Læringsutbytte

Kunnskaper:

Etter fullført utdanning skal studenten:

- ha bred kunnskap om barnehagens rolle i et helhetlig utdanningsløp og i et internasjonalt perspektiv

- ha inngående kunnskap om ulike kunnskapsformer og forstå hvordan disse har beydning i profesjonell praksis

- ha avansert kunnskap om teoretiske begreper og teorier og forstå disse i et profesjonsperspektiv

Ferdigheter:

Etter fullført utdanning skal studenten kunne:

- anvende profesjonskunnskap i ledelse for å styrke barnehagen som lærende organisasjon

- diskutere og argumentere for hensikten med barnehagen som utdanningsarena

- lese og reflektere kritisk over ny aktuell forskning nasjonalt og internasjonalt

- analysere og drøfte profesjonskunnskap på et vitenskapelig nivå

Generell kompetanse:

Etter fullført utdanning skal studenten kunne:

- analysere, drøfte og anvende egen profesjonskunnskap som styrke i ledelse av barnehagen som lærende organisasjon

- formidle aktuell barnehageforskning

- anvende teoretiske redskaper for å analysere og drøfte aktuelle problemstillinger

Innhold

Barnehagen er en pedagogisk virksomhet for barn fra 0 til 6 år hvor rammeplanen for barnehagen skal gi retningslinjer for innhold og oppgaver. Profesjonskunnskap i relasjon til barnehage forklares som teoretisk og praktisk kunnskap. Profesjonskunnskapen har en viktig rolle når barnehagens mandat skal ledes og for å styrke barnehagen som lærende organisasjon. Barnehage som profesjonsrettet valg skal gi studentene mulighet til å spesialisere seg i lederoppgaver innenfor barnehagefeltet. Det kan være som styrer i barnehage, som leder av barnehagetjenesten i en kommune eller forsknings- og utviklingsoppgaver knyttet til barnehage som aktuell arena for læring og oppvekst.

Arbeids- og læringsformer

Forelesning, seminar, kollokviearbeid, studentpresentasjoner og veiledning

Vurderingsformer

Emnet har to arbeidskrav

  1. Arbeidskrav 1 er muntlig presentasjon av valgfri vitenskapelig artikkel fra et vitenskapelig tidsskrift i barnehagefeltet.
  2. Arbeidskrav 2 er to protokoller fra drøfting i kollokviegruppe som har utgangspunkt i pensumlitteratur.

Avsluttende vurdering er en individuell skriftelig tekst i sjanger fagartikkel.

Artikkelen tar utgangspunkt i et selvvalg tema og skal ha en tydelig problemstilling. Den skal ivareta formelle krav til en vitenskapelig tekst og vise studentens evne til analytisk og teoretisk. Fagartikkelen skal være på 3200-4000 ord. Fagartikkelen skal vurderes med karakter. Karakterskala A – F.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Karin Hognestad <karin.hognestadSPAMFILTER@hit.no>,Marit Bøe <marit.boeSPAMFILTER@hit.no> - 05.12.2014