Profesjonskunnskap skole 15PROS
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Etter fullført emne skal studentene
- kunne gjøre greie for ulike perspektiver på profesjonalitet og kvalitet, samt profesjonalisering i læreryrket
- kunne gjøre greie for særtrekk ved skolen som arena for læring og oppvekst i et historisk og samtidig perspektiv
- kjenne til relevant forskning og aktuelle faglige og sosiale utfordringer relatert til et 13-årig skoleløp (grunnopplæring)
- ha kunnskap om skolens innhold i relasjon til grunnleggende ferdigheter, skolefag og sosial læring
- ha kunnskap om skolen i et internasjonalt perspektiv
Ferdigheter:
Etter fullført emne skal studentene
- kunne analysere kritisk skolens innhold og struktur i lys av lov og læreplaner
- delta i og gi faglig begrunnet innpill til pågående reform- og utviklingsarbeid i skolen
- lede arbeid med læreplaner og læreplandesign i skolen med vekt på lokalt læreplanarbeid
- planlegge, gjennomføre og vurdere mindre foskningsarbeid relatert til skolen, alene eller sammen med andre
- veilede medarbeidere, kollegaer og elever i skolefaglige spørsmål
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studentene ha kunne
- utøve kritisk vurdering med særlig vekt på skolebasert vurdering og forbedring av elevers læring
- utøve kritisk refeksjon i forhold til forbedring og kvalitet i skolen
- reflektere og handle etisk, blant annet i relasjon til elevers ulike fortsetninger, blant annet sosial og etnisk ulikhet
- reflektere kritisk over kvaliteten i norsk skole i lys av nasjonal og internasjonal forskning
Innhold
Med skole forstås her grunnopplæring, dvs. grunnskole og videregående opplæring i skole og bedrift som normalt dekker aldersgruppen 6 – 19 år. Emnet Profesjonskunnskap skole skal gi studentene mulighet til å spesialisere seg i lederoppgaver innenfor skolens arbeidsfelt. Det kan være ledelse av læring i mindre grupper og klasser, som mellomleder eller rektor i en skole. Det kan også handle om lederoppgaver knyttet til skole og oppvekst i en kommune eller fylkeskommune, eller forsknings- og utviklingsoppgaver knyttet til skolen som aktuell arena for læring og oppvekst
Arbeids- og læringsformer
Seminar, gruppearbeid, feltarbeid
Vurderingsformer
Individuell skriftlig oppgave som vurderes med karakter der karakteren teller 100 %.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Åse Streitlien <ase.streitlienSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Carl-Magnus Nystad - 16.02.2015