Spesialpedagogikk med vekt på matematikkvansker SPES 306
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten skal:
- Ha kunnskap om barns utvikling av ferdigheter i matematikk
- Kunne redegjøre for generelle- og spesifikke matematikkvansker/dyskalkuli
- Ha kunnskap om årsaker til matematikkvansker
- Ha kunnskap om hvordan matematikkvansker forebygges, avhjelpes og reduseres
- Ha kunnskap om aktuelle læremidler som anvendes i arbeidet med å forbygge, avhjelpe og redusere vansken
Ferdigheter
Studenten skal:
- Kunne anvende kunnskap om barns utvikling av ferdigheter i matematikk og kunnskap om generelle- og spesifikke matematikkvansker i barnehage og skole og i samarbeid med foreldre
- Kunne anvende enkle kartleggingsverktøy og være en aktør i dynamisk kartlegging
- Kunne reflektere over funn i kartleggingen og planlegge tiltak
- Kunne gjennomføre et FOU-arbeid
Generell kompetanse
Studenten skal kunne:
- Integrere generell kunnskap om læring og barns utvikling av ferdigheter i matematikk med utgangspunkt i ulike lærings- og utviklingsteorier.
- Drøfte tilrettelegging i et inkluderende læringsmiljø
- Drøfte risiko- og beskyttelsesfaktorer i et individ- og interaksjonsperspektiv
- Formulere læringsmål for den spesialpedagogiske tilretteleggingen og formulere kriterier for vurderingsarbeidet
Innhold
Innholdet i denne modulen tar utgangspunkt i teorier om barns utvikling av ferdigheter i matematikk. Modulen vil vektlegge interaksjonens betydning for læring og utvikling. Den fokuserer på kunnskap om generelle og spesifikke matematikkvansker, ulike tilnærminger og årsaker til matematikkvansker, kartleggingsmetoder, drøfting av funn i kartlegging, foruten tiltak som kan forebygge, avhjelpe og redusere vansker.
Arbeids- og læringsformer
Undervisningen vil være samlings- og nettbasert og vil bestå av forelesninger, seminar og veiledning. Det forutsettes at studenten yter en selvstendig arbeidsinnsats gjennom selvstudium, aktiv deltakelse i gruppearbeid og i gjennomføring av arbeidskrav. Studiet er basert på teori om at læring skjer i fellesskap og gjennom studentens egen aktivitet.
Studenten skal for øvrig delta i diskusjoner på fronter. Innhold og omfang fremkommer av semesterplanen. Studenten skal også gjennomføre et FOU-arbeid med veiledning som gis individuelt og i gruppe.
Fronter og Nefsis vil bli brukt som kommunikasjonsverktøy i læringsprosessen.
Vurderingsformer
Studenten vurderes på grunnlag av en 4 timers skriftlig eksamen med gradert karakter (A – F).
Deltakelse i diskusjoner må være vurdert til godkjent og FOU-arbeid må være vurdert til bestått for å få karakter i faget.
All seminarvirksomhet og veiledning er obligatorisk. Obligatorisk undervisning markeres på semesterplanen. Høgskolens regler om maksimalt 20% fravær gjelder.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Anne Grethe Mjøberg Lauritzen <anne.g.lauritzenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Oddvar Hjulstad - 16.01.2015