Spesialpedagogikk med vekt på konsentrasjon- og atferdsutfordringer SPES 308

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten skal:

- Ha bred kunnskap om barn og unges modning og utvikling

- Ha kunnskap om årsaker til atferds- og konsentrasjonsvansker

- Kunne gjøre rede for nevrologiske og miljøbetingede atferds- og konsentrasjonsvansker

- Ha kunnskap om hva som kan forebygge, opprettholde, avhjelpe og redusere atferds- og konsentrasjonsvansker

- Ha kjennskap til aktuelle tiltaksmodeller

Ferdigheter

Studenten skal:

- Kunne anvende kunnskap om barn og unges modning og utvikling og kunnskap om nevrologiske og miljøbetingede atferds- og konsentrasjonsvansker i barnehage og skole og i samarbeid med foreldre

- Kunne anvende aktuelt kartleggingsmateriell og være en aktør i dynamisk kartlegging

- Kunne reflektere over funn i kartleggingen og planlegge tiltak

- Kunne bidra med refleksjon rundt aktuelle tiltaksmodeller

Generell kompetanse

Studenten skal kunne:

- Integrere kunnskap om læring og barn- og unges atferds- og konsentrasjonsvansker med utgangspunkt i ulike lærings- og utviklingsteorier

- Drøfte tilrettelegging i et inkluderende læringsmiljø

- Drøfte risiko- og beskyttelsesfaktorer i et individ- og interaksjonsperspektiv

- Formulere læringsmål for den spesialpedagogiske tilretteleggingen og formulere kriterier for vurderingsarbeidet

Innhold

Innholdet i denne modulen tar utgangspunkt i ulike tilnærminger til atferds- og konsentrasjonsvansker. Modulen vil vektlegge interaksjonens betydning for læring og utvikling og fokuserer på kunnskap om atferds- og konsentrasjonsvansker, kartleggingsmetoder, drøfting av funn i kartlegging og aktuelle tiltak som kan forebygge, avhjelpe eller redusere vansken.

Arbeids- og læringsformer

Undervisningen vil være samlings- og nettbasert og vil bestå av forelesninger, seminar og veiledning. Veiledningen vil foregå individuelt og i gruppe. Det forutsettes at studenten yter en selvstendig arbeidsinnsats gjennom selvstudium, aktiv deltakelse i gruppearbeid og i gjennomføring av arbeidskrav. Studiet er basert på teori om at læring skjer i fellesskap og gjennom studentens egen aktivitet.

Studenten skal for øvrig delta i diskusjoner på fronter. Innhold og omfang fremkommer av semesterplanen. Studenten skal også gjennomføre et skriftlig arbeidskrav i form av en artikkel med veiledning individuelt og i gruppe.

Fronter og nefsis vil bli brukt som kommunikasjonsverktøy i læringsprosessen.

Vurderingsformer

Studenten vurderes på grunnlag av en 4 timers skriftlig eksamen med gradert karakter(A – F).

Deltakelse i diskusjoner må være gjennomført og vurdert til godkjent og artikkel må være vurdert til bestått for å få karakter i emnet.

All seminarvirksomhet og veiledning er obligatorisk. Obligatorisk undervisning markeres på semesterplanen. Høgskolens regler om maksimalt 20% fravær gjelder.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Anne Grethe Mjøberg Lauritzen <anne.g.lauritzenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Oddvar Hjulstad - 16.01.2015