Spesialpedagogikk med vekt på lese- og skrivevansker SPES 307

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten skal:

- Ha bred kunnskap om barns utvikling av lese- og skriveferdigheter

- Kunne redegjøre for generelle- og spesifikke lese- og skrivevansker/dysleksi

- Ha kunnskap om årsaker til lese- og skrivevansker

- Ha kunnskap om hvordan lese- og skrivevansker forebygges, avhjelpes og reduseres

- Ha kunnskap om læremidler som forebygger, avhjelper og reduserer vanskene

Ferdigheter

Studenten skal:

- Kunne anvende kunnskap om barns utvikling av lese- og skriveferdigheter og kunnskap om generelle og spesifikke lese- og skrivevansker i barnehage og skole og i samarbeid med foreldre

- Kunne gjennomføre enkle kartleggingsprøver og være en aktør i dynamisk kartlegging

- Kunne reflektere over funn i kartleggingen og planlegge tiltak

Generell kompetanse

Studenten skal kunne:

- Integrere kunnskap om læring og barns vansker med lesing og skriving med utgangspunkt i ulike lærings- og utviklingsteorier

- Drøfte tilrettelegging i et inkluderende læringsmiljø

- Drøfte risiko- og beskyttelsesfaktorer i et individ- og interaksjonsperspektiv

- Formulere læringsmål for den spesialpedagogiske tilretteleggingen og formulere kriterier for vurderingsarbeidet

Innhold

Innholdet i denne modulen tar utgangspunkt i teorier om barns utvikling av lese- og skriveferdigheter. Modulen vil vektlegge interaksjonens betydning for læring og utvikling. Innholdet fokuserer på kunnskap om generelle- og spesifikke lese- og skrivevansker, kartleggingsmetoder, drøfting av funn i kartlegging og aktuelle tiltak som kan forebygge, avhjelpe eller redusere vansken.

Arbeids- og læringsformer

Undervisningen vil være samlings- og nettbasert og vil bestå av forelesninger, seminar og veiledning. Veiledningen vil foregå individuelt og i gruppe. Det forutsettes at studenten yter en selvstendig arbeidsinnsats gjennom selvstudium, aktiv deltakelse i gruppearbeid og i gjennomføring av arbeidskrav. Studiet er basert på teori om at læring skjer i fellesskap og gjennom studentens egen aktivitet.

Studenten skal for øvrig delta i diskusjoner på fronter. Innhold og omfang fremkommer av semesterplanen. Studenten skal også gjennomføre et skriftlig arbeidskrav i form av en casebesvarelse med veiledning i gruppe.

Fronter og Nefsis vil bli brukt som kommunikasjonsverktøy i læringsprosessen.

Vurderingsformer

Studenten vurderes på grunnlag av en 4 timers skriftlig eksamen med gradert karakter (A – F).

Deltakelse i diskusjoner må være vurdert til godkjent og casebesvarelse må være vurdert til bestått for å få karakter i faget.

All seminarvirksomhet og veiledning er obligatorisk. Obligatorisk undervisning markeres på semesterplanen. Høgskolens regler om maksimalt 20% fravær gjelder.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Carl-Magnus Nystad <Carl-Magnus.NystadSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 07.07.2015