Spesialpedagogikk med vekt på lese- og skrivevansker SPES 307
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten skal:
- Ha bred kunnskap om barns utvikling av lese- og skriveferdigheter
- Kunne redegjøre for generelle- og spesifikke lese- og skrivevansker/dysleksi
- Ha kunnskap om årsaker til lese- og skrivevansker
- Ha kunnskap om hvordan lese- og skrivevansker forebygges, avhjelpes og reduseres
- Ha kunnskap om læremidler som forebygger, avhjelper og reduserer vanskene
Ferdigheter
Studenten skal:
- Kunne anvende kunnskap om barns utvikling av lese- og skriveferdigheter og kunnskap om generelle og spesifikke lese- og skrivevansker i barnehage og skole og i samarbeid med foreldre
- Kunne gjennomføre enkle kartleggingsprøver og være en aktør i dynamisk kartlegging
- Kunne reflektere over funn i kartleggingen og planlegge tiltak
Generell kompetanse
Studenten skal kunne:
- Integrere kunnskap om læring og barns vansker med lesing og skriving med utgangspunkt i ulike lærings- og utviklingsteorier
- Drøfte tilrettelegging i et inkluderende læringsmiljø
- Drøfte risiko- og beskyttelsesfaktorer i et individ- og interaksjonsperspektiv
- Formulere læringsmål for den spesialpedagogiske tilretteleggingen og formulere kriterier for vurderingsarbeidet
Innhold
Innholdet i denne modulen tar utgangspunkt i teorier om barns utvikling av lese- og skriveferdigheter. Modulen vil vektlegge interaksjonens betydning for læring og utvikling. Innholdet fokuserer på kunnskap om generelle- og spesifikke lese- og skrivevansker, kartleggingsmetoder, drøfting av funn i kartlegging og aktuelle tiltak som kan forebygge, avhjelpe eller redusere vansken.
Arbeids- og læringsformer
Undervisningen vil være samlings- og nettbasert og vil bestå av forelesninger, seminar og veiledning. Veiledningen vil foregå individuelt og i gruppe. Det forutsettes at studenten yter en selvstendig arbeidsinnsats gjennom selvstudium, aktiv deltakelse i gruppearbeid og i gjennomføring av arbeidskrav. Studiet er basert på teori om at læring skjer i fellesskap og gjennom studentens egen aktivitet.
Studenten skal for øvrig delta i diskusjoner på fronter. Innhold og omfang fremkommer av semesterplanen. Studenten skal også gjennomføre et skriftlig arbeidskrav i form av en casebesvarelse med veiledning i gruppe.
Fronter og Nefsis vil bli brukt som kommunikasjonsverktøy i læringsprosessen.
Vurderingsformer
Studenten vurderes på grunnlag av en 4 timers skriftlig eksamen med gradert karakter (A – F).
Deltakelse i diskusjoner må være vurdert til godkjent og casebesvarelse må være vurdert til bestått for å få karakter i faget.
All seminarvirksomhet og veiledning er obligatorisk. Obligatorisk undervisning markeres på semesterplanen. Høgskolens regler om maksimalt 20% fravær gjelder.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Carl-Magnus Nystad <Carl-Magnus.NystadSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 07.07.2015