Spesialpedagogikk med vekt på sansetap og læring SPES 310

Læringsutbytte

Kunnskaper

  • Kunne redegjøre for forholdet mellom kognisjon, persepsjon og læring
  • Kunne redegjøre for forholdet mellom hørselshemming og læring
  • Kunne redegjøre for forholdet mellom synshemming og læring

Ferdigheter

  • Kunne observere, reflektere og forstå den enkeltes behov og forutsetninger i et individ og et interaksjonsperspektiv
  • Kunne gjennomføre enkle kartleggingsprøver og tolke resultatene
  • Kunne planlegge differensierte undervisningsopplegg for elever med sanserelaterte lærevansker i tråd med resultater fra kartlegging
  • Kunne legge tilrette for et utviklende læringsmiljø i en inkluderende skole

Generell kompetanse

  • Kunne integrere kunnskap om læring og sanserelaterte lærevansker med utgangspunkt i ulike lærings- og utviklingsteorier
  • Kunne formulere individuelle læringsmål for barn og voksne med sanserelaterte lærevansker samt kriterier for vurderingsarbeidet

Innhold

Innholdet vil foruten teorier om kognisjon, persepsjon og læring også ta utgangspunkt i ulike faktorer som påvirker hvordan man kan tilpasse opplæringen til den enkelte. Det vil særlig bli lagt vekt på evidensbaserte tiltak inkludert tiltak for å kompensere og forebygge sekundære vansker

Arbeids- og læringsformer

Undervisningen vil være samlings og nettbasert og vil bestå av forelesninger, seminarer og veiledning. Arbeidsformene vil generelt vær preget av kritisk tenkning, drøfting og refleksjon. Veiledningen vil foregå individuelt g i gruppe. Det forutsettes at studenten yter en selvstendig arbeidsinnsats i form av selvstudium, gruppearbeid, prosjektarbeid og oppgaver. Studiet er basert på at læring oppstår i fellesskap og gjennom studentenes egen aktivitet.

Fronter og Nefsis vil bli brukt som kommunikasjonsverktøyi læringsprosessen.

Vurderingsformer

Studenten vurderes på grunnlag av en skriftlig 4 timers prøve som vurderes med gradert karakter.

All seminarvirksomhet og veiledning er obligatorisk. Obligatorisk undervisning markeres på semesterplanen. Høgskolens regler om maksimalt 20% fravær gjelder, men det forventes at alle er tilstede i all obligatorisk virksomhet.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Carl-Magnus Nystad <Carl-Magnus.NystadSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Oddvar Hjulstad - 16.01.2015