Spesialpedagogikk med vekt på veiledning, rådgiving og samarbeid SPES 311

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studentene skal

  • Ha kunnskap om tradisjoner, sentrale perspektiver og metoder i spesialpedagogisk rådgivning
  • Ha kunnskap om lov og forskrifter knyttet til forebyggende arbeid og rådgivning i barnehage- og skole, samt bestemmelser om taushetsplikt og meldeplikt
  • Ha kunnskap om forebyggende arbeid og tidlig intervensjon i barnehage og skole
  • Ha kunnskap om betydningen av et godt samarbeid mellom hjem og barnehage/skole.

Ferdigheter

Studenten skal:

  • Kunne reflektere over betydningen av egen bakgrunn og personlighet i samarbeidssituasjoner og rådgivingsrollen
  • Kunne anvende grunnleggende kartleggings- og rådgivningsverktøy
  • Kunne drøfte sentrale faktorer som fremmer resiliente utviklingsløp
  • Kunne reflektere over betydningen av samarbeid med foreldre, kollegaer, andre fagpersoner og instanser

Generell kompetanse

Studenten skal:

  • Kunne planlegge, gjennomføre og evaluere et samarbeids og/eller rådgivingsforløp
  • Kunne formulere læringsmål og reflektere over hvordan spesialpedagogiske behov kan forebygges, avlastes og reduseres.
  • Ha kunnskap om og kunne drøfte sentrale risiko- og beskytelsesfaktorer og hva som hemmer eller fremmer resiliente utviklingsløp

Innhold

Innholdet i denne modulen tar utgangspunkt i ulike perspektiver og metoder knyttet til spesialpedagogisk rådgivning. Modulen vektlegger interaksjonens betydning for læring og utvikling og retter et særlig fokus mot forebyggende arbeid og tidlig intervensjon. Betydningen av et godt samarbeid mellom hjem og barnehage/skole vektlegges i stor grad.

Arbeids- og læringsformer

Undervisningen vil være samlings- og nettbasert og vil bestå av forelesninger, seminarer og veiledning. Veiledningen vil foregå individuelt og i gruppe. Det forutsettes at studenten yter en selvstendig arbeidsinnsats gjennom selvstudium, aktiv deltakelse i gruppearbeid og i gjennomføring av arbeidskrav. Studiet er basert på teori om at læring skjer i fellesskap og gjennom studentens egen aktivitet.

Studenten skal for øvrig delta i diskusjoner på fronter. Innhold og omfang fremkommer av semesterplaen. Studenten skal også gjennomføre et skriftlig arbeidskrav i form av en casebesvarelse med veiledning i gruppe.

Fronter vil bli brukt som kommunikasjonsverktøy i læringsprosessen.

Vurderingsformer

Studenten vurderes på grunnlag av en 4 timers skriftlig eksamen med gradert karakter (A - F).

Deltakelse i diskusjoner må være vurdert til godkjent og casebesvarelse må være vurdert til bestått for å få karakter i faget.

All seminarvirksomhet og veiledning er obligatorisk. Obligatorisk undervisning markeres på semesterplanen. Høgskolens regler om maksimalt 20% fravær gjelder.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Anne Grethe Mjøberg lauritzen <anne.g.lauritzenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Oddvar Hjulstad - 16.01.2015