Bacheloroppgave SPES BA
Læringsutbytte
Bacheloroppgaven skal være et selvstendig og forskningsbasert skriftlig arbeid der studentene skal formulere og svare på en selvvalgt problemstilling. Problemstillingen skal reflektere sentrale faglige eller praktiske utfordringer i spesialpedagogisk virksomhet. Hensikten med oppgaven er å gi en helhetlig og sammenhengende framstilling av og forståelse for sentrale spørsmål i yrkesutøvelsen. Gjennom undervisning i temaene og arbeidet med oppgaven skal studenten opparbeide seg reflektert og kritisk kompetanse i forhold til spesialpedagogisk virksomhet.
Etter endt emne skal studenten:
Kunnskap
- ha innsikt i sentrale forskningsmetoder med relevans for studier av spesialpedagogiskvirksomhet
- redegjøre for sentrale faglige eller praktiske utfordringer i spesialpedagogisk virksomhet
- redegjøre for emnet som den enkelte har fordypet i gjennom bacheloroppgaven
Ferdigheter
- kunne kritisk analysere relevant forskning innen det spesialpedagogiske fagområdet
- kunne anvende vitenskapeteoretiskmetodisk kunnskap i utforming av egen bacheloroppgave
- kunne tilegne seg ferdigheter i akademisk skriving
Generell kompetanse
- på et forskningsmessig grunnlag vise faglig og kritisk refleksjon om viktige spørsmål knyttet til spesialpedagogisk virksomhet
- kan forholde seg selvstendig til forskningsetiske problemstillinger
Innhold
Tematisk skal arbeidet med bacheloroppgaven være forankret i et aktuelt tema innenfor det spesialpedagogiske arbeidsområdet. Oppgaven skal være et individuelt arbeid, men det individuelle arbeidet kan være en del av et større forskningsprosjekt, for eksempel knyttet sammen med andre studenters oppgave, eller faglæreres forskningsarbeid. Studenten skal gjennom prosessen i oppgavearbeidet orientere seg omfattende i litteratur og øvrig informasjon (artikler, fagblader, aktuell debatt) som er relevant for problemstillingen. Dette innebærer også å bruke ulike kilder på samme tema og ha et kritisk blikk på framstilling av "sannheter".
I forkant av arbeidet med bacheloroppgaven vil det bli arrangert møter, samtaler og veiledninger som skal hjelpe studenten i gang. Det vil også bli arrangert et obligatorisk kurs i vitenskapsteori og forskningsmetoder (forskningskurs) som kunnskapsbase og generell forberedelse til oppgavearbeidet.
IP sine retningslinjer for bacheloroppgaven i spesped skal ligge til grunn for arbeidet.
Arbeids- og læringsformer
Studenten får inntil 3 timer veiledning på arbeidet med bacheloroppgaven. Veiledning vil foregå delvis i grupper og individuelt. I gruppeveiledning er det en forutsetning at studenten bruker egen veiledningsfaglig innsikt til å bidra overfor de andre i gruppen.
Oppgaven skal ha et omfang på maksimum 20 sider/ca 12000 ord (jfr. IP sine retningslinjer for bacheloroppgaven).
Vurderingsformer
Underveisvurdering
Metodekurset og bacheloroppgaveseminaret er obligatorisk.
Metodekurset og prosjektplan må være bestått for å kunne levere bacheloroppgaven.
Sluttvurdering SPES 3012
Gradert vurdering av bacheloroppgaven.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Oddvar Hjulstad <oddvar.hjulstadSPAMFILTER@hit.no> - 15.01.2015