PROFESJONSFAG - Klasseledelse og læringsprosesser KLASSELED
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
- har kunnskap om motivasjon, læring og utfordringer i læringsarbeidet for ulike grupper elever i grunnutdanningen
- har kunnskap om barn og unges psykiske, fysiske og motoriske utvikling og læring i ulike sosiale, språklige, religiøse og kulturelle kontekster, også samiske
- har kunnskap om skolen som organisasjon, rammebetingelser og styringsstruktur
- har kunnskap om klasselederens rolle og ansvar for samarbeid med kolleger, elever, foresatte og eksterne instanser
Ferdigheter
Kandidaten
- kan legge til rette for elevenes motivasjon, læring og utvikling med utgangspunkt i kunnskap elevrelasjoner, kommunikasjon og samhandling
- kan stimulere elevene sine fem grunnleggende ferdigheter
- kan gi en begrunnet vurdering av elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og kan anvende vurdering som verktøy for læring
Generel kompetanse
Kandidaten
- kan kritisk analysere relevant forskning om utvikling og læring
- kan samarbeide med foresatte, kolleger og andre om utvikling av egen undervisning og skolens virksomhet
Innhold
Emnet er designet for å gi studentene innsikt i en lærers handlingsrom og ansvar for å tilrettelegge for læring i en mangfoldig elevgruppe. Skolens og lærerens organisatoriske rammevilkår vil tydeliggjøres og fagstoff som omhandler bl.a. klasseledelse, motivasjon, kultur, læring, utvikling. Didaktikk vil presenteres som redskap i arbeidet med å planlegge, gjennomføre og evaluere gode undervisnings- og vurderingspraksiser
Arbeids- og læringsformer
Den faglige virksomheten har ulike lærings- og formidlingsformer som:
- forelesning
- klasse og kollokviearbeid
- veiledning og vurdering
- visuelle presentasjonsformer og formidling
- praksisrelatert arbeid
- seminarer
Obligatorisk frammøte
Deler av emnet har krav til obligatorisk frammøte. Dette angis i semesterplan. Ved krav om obligatorikk i deler av studiet vil retningslinjer for obligatorisk frammøte i studier ved EFL gjelde. Dette skal sees i sammenheng med de rettigheter og plikter studenten har i følge eksamensreglementet ved HiT, og Lov om universiteter og høgskole § 40 og § 46.3.
Vurderingsformer
Arbeidskrav:
Individuell skriftlig oppgave på inntil 1200 ord. Må være bestått for å gå opp til eksamen
Eksamen:
Muntlig eksamen, 20 minutter, som teller 100%
Det gis en karakter på emnet, gradert fra A til F hvor A er best og E er laveste ståkarakter. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no>,Kari-Anne B Næss <kari-anne.b.nassSPAMFILTER@hit.no>,Toril Aagaard <toril.aagaardSPAMFILTER@hit.no>,Lisabeth Carson <lisabeth.carsonSPAMFILTER@hit.no> - 02.01.2015