PROFESJONSFAG - Læringsmiljø og danningsprosesser LÆRMILJØ
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
- har kunnskap om innholdet i og begrunnelsene for de sentrale nasjonale og internasjonale reguleringene som gjelder elever og deres rettigheter
- har kunnskap om verdier, interesser og normer i ulike ungdomskulturer og hvordan praktiske og estetiske tilnærmingsmåter kan bidra til å håndtere og forebygge konflikter og mobbing
- har kunnskap om betydningen av – og utfordringer ved å skape et inkluderende læringsmiljø
- har kunnskap om skolens utvikling og pedagogikkens røtter
- har kunnskap om entreprenørskap og innovasjon som arbeidsmåte og læringsmål i grunnopplæringen
Ferdigheter
Kandidaten
- kan legge til rette for et godt læringsmiljø
- kan nyttiggjøre seg lokalt arbeids-, kultur- og samfunnsliv i elevenes danningsprosesser
- kan legge tilrette for entreprenørskap i undervisningen
- kan analysere relevant pedagogisk forskning
- kan anvende kunnskap, engasjement og metoder for å videreutvikle seg selv, sitt fag og sin profesjon i samarbeid med kollegaer og andre aktører
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan identifisere og ta stilling til ulike profesjonsetiske dilemmaer og konsekvenser ulike løsninger kan ha for skolen og egen profesjonsutøvelse
- kan etablere og være i dialog med elevene og deres foresatte.
- kan ta stilling til skolens utfordringer og muligheter i et mangfoldig og internasjonalisert samfunn
- kan stimulere til forståelse av demokrati og til demokratisk deltakelse og treffe begrunnede verdivalg
Innhold
Emnet er innrettet for å skape forståelse og innsikt i hva som kjennetegner et godt læringsmiljø. Videre rettes oppmerksomhet mot skolens danningsmandat og tilhørende yrkesetiske dilemmaer man som lærere må forholde seg til. I emnet vektlegges forståelse for profesjonsfaglige grunnsyn og bygge egen endrings- og utviklingskompetanse for å kunne forholde seg til en skolekontekst preget av mangfold og utvikling.
Arbeids- og læringsformer
Den faglige virksomheten har ulike lærings- og formidlingsformer som:
- forelesning
- seminar
- litteraturstudier
- klasse og kollokviearbeid
- veiledning og vurdering
Obligatorisk frammøte
Deler av emnet har krav til obligatorisk frammøte. Dette angis i semesterplan. Ved krav om obligatorisk deltakelse i deler av studiet vil retningslinjer for obligatorisk frammøte i studier ved EFL gjelde. Dette skal sees i sammenheng med de rettigheter og plikter studenten har i følge eksamensreglementet ved HiT, og Lov om universiteter og høgskole § 40 og § 46.3.
Vurderingsformer
Eksamen:
Mappevurdering bestående av:
Emnet vurderes på grunnlag av :
- Mappe bestående av en gruppeoppgave og to individuelle arbeider. Gruppeoppgaven teller 20% og de individuelle arbeidene teller 40% hver.
Det gis en samlet karakter på emnet, gradert fra A til F hvor A er best og E er laveste ståkarakter. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no>,Kari-Anne B Næss <kari-anne.b.nassSPAMFILTER@hit.no>,Toril Aagaard <toril.aagaardSPAMFILTER@hit.no>,Lisabeth Carson <lisabeth.carsonSPAMFILTER@hit.no> - 02.01.2015