PROFESJONSFAG - Faglærerrollen FAGLROL
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
- Har kunnskap om mangfoldet i samfunnet og betydningen av tilpasset opplæring
- Har kunnskap om fagdidaktiske teorier med relevans for de praktiske og estetiske fagområdene
- Har grunnleggende kunnskap om observasjon som metode
Ferdighet
Kandidaten
- Kan analysere læreplaner og begrunne valg av mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer med utgangspunkt i pedagogiske og fagdidaktiske teorier og praksis i grunnskolen, videregående opplæring og eventuelle andre praksisarenaer
- kan bruke observasjon på ulike læringsområder
Generell kompetanse
Kandidaten
- Kan analysere og diskutere samfunnsutviklingens betydning for lærerrollen
Innhold
Emnet er i hovedsak lagt opp for å forberede studentene for sin første praksisperiode og bidra til at praksiserfaringer blir bearbeidet faglig. Det gis en innføring i didaktikk, observasjon, tilpasset opplæring og lærerplan for å styrke studentenes profesjonsfaglige utbytte av praksis. Teorien skal brukes som redskap for å forberede og bearbeide observasjoner fra praksis.
Arbeids- og læringsformer
Den faglige virksomheten har ulike lærings- og formidlingsformer som:
- forelesning
- klasse og kollokviearbeid
- veiledning og vurdering
- visuelle presentasjonsformer og formidling
- praksisrelatert arbeid
- seminarer
Obligatorisk frammøte
Deler av emnet har krav til obligatorisk frammøte. Dette angis i semesterplan. Ved krav om obligatorikk i deler av studiet vil retningslinjer for obligatorisk frammøte i studier ved EFL gjelde. Dette skal sees i sammenheng med de rettigheter og plikter studenten har i følge eksamensreglementet ved HiT, og Lov om universiteter og høgskole § 40 og § 46.3.
Vurderingsformer
En individuell skriftelig oppgave på inntil 1200 ord som teller 100 %.
Det gis en karakter på emnet, gradert fra A til F hvor A er best og E er laveste ståkarakter. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no>,Toril Aagaard <toril.aagaardSPAMFILTER@hit.no>,Kari-Anne B Næss <kari-anne.b.nassSPAMFILTER@hit.no>,Lisabeth Carson <lisabeth.carsonSPAMFILTER@hit.no>,Jon Einar Bergsland <Jon.E.BergslandSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Nina Holmberg Lurås - 04.02.2015