Oppvekst og kulturanalyse 981-E3

Læringsutbytte

Læringsutbyttet knyttet til kunnskap, ferdigheter og kompetanse i dette emnet er at studentene:

  • Har kunnskap om kulturanalyse og kulturteori
  • Kan redegjøre for og anvende begreper som kultur, modernitet, migrasjon, barn og barndom
  • Kan anvende forskjellige teoretiske begreper og perspektiver for å belyse og drøfte fenomener som sosialt avvik, sosial integrasjon og eksklusjon
  • Kan analysere oppvekst og risiko i lys av teorier om ungdomskultur, subkultur og motkultur
  • Kan anvende fagkunnskap og drøfte faglige problemstillinger knyttet til velferdsstatens utfordringer i og tilnærming til forebyggende arbeid med barn og unge
  • Har ferdigheter i fagskriving og kan anvende denne kunnskapen i skriftlige arbeider

Innhold

I dette emnet legges det vekt på å forstå hvordan barn og unge blir formet av kultur og samfunn. Emnet tar for seg kulturanalytiske perspektiver som knyttes til empiriske eksempler om oppvekst. Temaområder som tas opp er blant annet modernitet, migrasjon og minoritet. Likeledes fokuseres det på begrepet kultur, ulike syn på barn og barndom, ungdom og ungdomskultur. Emnet skal bidra til å forstå betydningen av sosial integrasjon og eksklusjon i barn og unges oppvekst, og konsekvenser for forebyggende arbeid utført av velferdsstatens profesjoner. I tillegg til slik fagkunnskap legges det vekt på å videreutvikle skrivekompetansen og evnen til å anvende fagkunnskap i egne skriftlige arbeider.

Emnet består av følgende temaer:

  • Teoretiske perspektiver
  • Barndom og migrasjon
  • Ungdom, motstand og motkultur
  • Velferdsstat og forebygging

Arbeids- og læringsformer

Det er i dette emnet lagt opp til ulike læringsarenaer og læringsformer for å øke studentenes læringsutbytte og for å skape et aktivt fagmiljø. Emnet består av både forelesninger, diskusjoner, seminarer, kollokviearbeid, tilbakemelding på oppgaver, studentpresentasjoner og individuelt arbeid. Det er lagt opp til en arbeidsmengde i dette emnet som samsvarer med at dette er et fulltidsstudium.

Alle seminarene i emnet er obligatoriske. Det er også innlevering av arbeidsoppgavene som er skissert i emneplanen. Studentene må oppfylle kravet om deltakelse på minst 75 % av de obligatoriske seminarene, og alle arbeidsoppgavene må godkjennes for at studentene skal kunne gå opp til eksamen i emnet. Seminarene og arbeidsoppgavene er obligatoriske for at studentene skal utvikle den kompetansen som er nødvendig som fundament for videre masteremner og for skriving av egen masteravhandling.

Vurderingsformer

Emnekode: 981-E3: Oppvekst og kulturanalyse

Vurderingsform i dette emnet er en individuell besvarelse av en ukes varighet.
Oppgaven skal ha et omfang på 4000-4500 ord.
Oppgaven vurderes med gradert karakter (A-F).
Vurderingen gis egen emnekarakter på vitnemålet.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Hilde Larsen Damsgaard <hilde.damsgaardSPAMFILTER@hit.no>,Ramona Lorentsen <ramona.lorentsenSPAMFILTER@hit.no> - 21.01.2015