Klinisk sykepleie - Sykehjem / boform med heldøgns omsorg og pleie 2 051-E15
Læringsutbytte
Ved gjennomført emne skal studenten:
KUNNSKAPER
- ha kunnskap om målgrupper i sykehjem
- ha kunnskap om hvordan komplekse sykdomstilstander og alderdom påvirker mestring og evnen til å ivareta grunnleggende behov
- kunne oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet og aktuelle målgrupper i sykehjem
FERDIGHETER
- kunne integrere kunnskap fra naturvitenskaplige og samfunnsvitenskaplige emner i sykepleieutøvelse
- kunne reflektere over sammenhenger mellom menneskers helse, sykdom, levekår, kultur og samfunn
- kunne identifisere endring i helsetilstander og iverksette aktuelle tiltak
- kunne anvende kommunikasjonskunnskaper i samhandling med eldre og personer med demens og deres pårørende
- kunne ivareta pasienter og pårørende på en måte som styrker deres evne til mestring
- kunne ta ansvar for å veilede og delegere arbeid til en gruppe medarbeidere/ studenter
- kunne gjennomføre undervisningsopplegg
- kunne beherske forsvarlig sykepleiedokumentasjon til pasienter i sykehjem
- kunne arbeide kunnskapsbasert
GENERELL KOMPETANSE
- kunne vurdere synspunkter og tydeliggjøre sykepleiefaglig kunnskap i faglig, tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
- kunne vurdere synspunkter og erfaringer med andre om hvordan organisering, rammer, lovverk og helsepolitiske prioriteringer påvirker sykepleieutøvelsen i sykehjem
- kunne vurdere eget læringsbehov kontinuerlig og oppsøke og ta imot veiledning
- ha innsikt i nytenkning og innovasjonsprosesser innen sykepleie og aktuelle målgrupper i sykehjem
Innhold
Kliniske studier i sykehjem med fokus på integrering av kunnskaper, ferdigheter og holdninger knyttet til:
Pasient
Sykepleier
Samhandling
Kontekst
Arbeids- og læringsformer
Klinisk sykepleie - 4 uker sykehjem; demonstrasjon - utøvelse - veiledning – refleksjon
Vurderingsformer
Klinisk sykepleie , 4 uker i kommunehelsetjenesten - sykehjem 7 boform med heldøgns omsorg og pleie - vurderes til bestått/ikke bestått
Arbeidskrav:
Arbeidskrav spesifiseres i emneplan.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter , sist oppdatert av Elin Nordbø - 23.03.2015