Sykepleie - fagutvikling og forskning 051-E14
Læringsutbytte
Ved gjennomført emne skal studenten:
KUNNSKAPER
- ha kunnskap om prosesser i et forskningsprosjekt
- ha kunnskap om modeller for fagutvikling i sykepleie
- ha kunnskap om utarbeiding av prosjektplan for et fagutviklingsprosjekt
- ha kunnskap om gjennomføring av et fagutviklingsprosjekt i sykepleie
FERDIGHETER
- kunne anvende relevante begreper, teorier og sykepleieteoretiske perspektiver som grunnlag for et fagutviklingsprosjekt i sykepleie
- kunne utforme en prosjektbeskrivelse for et fagutviklingsarbeid
- kunne oppsøke, vurdere og anvende vitenskapelig kunnskap i et fagutviklingsprosjekt
- kunne presentere og diskutere eget og andres fagutviklingsarbeid
GENERELL KOMPETANSE
- kunne gjennomføre et fagutviklingsprosjekt med bruk av en vitenskapelig metode
- kunne anvende forskningsetiske prinsipper i fagutviklingsarbeid
- kunne integrere kunnskaper fra sykepleiens kunnskapsområder i drøfting av en sykepleiefaglig problemstilling
Innhold
Forskning og fagutvikling i sykepleie
- sykepleierens forskende og fagutviklende funksjon
- sykepleieforskning og fagutviklingens betydning for kvalitet i helsetjenesten
- entreprenørskap i helsesektoren
Vitenskapens betydning for sykepleiens generelle fagkunnskap
- vitenskapelig kunnskap i sykepleie
- planlegging og gjennomføring av et vitenskapelig arbeid i sykepleiefaget
- ulike metodiske innfallsvinklinger
- kunnskapssøk, fagkritikk og vurdering av relevans og gyldighet
- sykepleieteoretisk perspektiv i et fagutviklingsarbeid
Forskningsetikk og forskningsetiske prinsipper for fagutviklingsarbeid i sykepleie
Dokumentasjon - formidling og spredning av fagdidaktikk
- innhold og struktur
- didaktikk - didaktisk relasjonsteori - fagdidaktikk
- ulike presentasjonsformer
- medstudentrespons og peer-review
Arbeids- og læringsformer
Litteraturstudier, digitale læringsressurser, ressursforelesninger, kliniske studier og arbeid i læringsgrupper. Veiledning i seminar, grupper og individuelt
Vurderingsformer
Bacheloroppgave, individuelt eller to studenter sammen. Vurderes med gradert karakter. Studenter som arbeider i duo-grupper har muntlig høring før endelig karakter fastsettes.
Arbeidskrav:
Arbeidskrav spesifiseres i emneplan.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter , sist oppdatert av Elin Nordbø - 11.03.2016