Sykepleievitenskap 2 051-E6

Læringsutbytte

Ved gjennomført emne skal studenten:

KUNNSKAP

  • ha bred kunnskap om sykepleierens ansvar og funksjoner i spesialisthelsetjenesten
  • ha kunnskap om utviklingen av sykepleietjenesten i et historisk perspektiv
  • ha kunnskap om det vitenskapelige grunnlaget for sykepleie i spesialisthelsetjenesten
  • ha bred kunnskap om hvordan menneskets grunnleggende behov, egenomsorgskapasitet og mestringsevne påvirkes og endres ved helsesvikt og sykdom
  • ha kunnskap om hvordan pasienter og pårørende kan reagere ved helsesvikt og sykdom

FERDIGHETER

  • kunne gjøre rede for og anvende kunnskap om grunnleggende behov, egenomsorg og mestring relatert til helsesvikt
  • kunne drøfte kunnskapsbasert sykepleie ved ulike former for helsesvikt og akutt somatisk sykdom, utredning og behandling i spesialisthelsetjenesten
  • kunne innhente og presenterte forskningsbasert kunnskap som er relevant for sykepleie i spesialisthelsetjenesten
  • kunne bruke anerkjente verktøy for å vurdere vitenskapelig kunnskap
  • kunne anvende verktøy for systematisk etisk refleksjon
  • kunne anvende kunnskap fra naturvitenskap og samfunnsvitenskap på sykepleievitenskapelige problemstillinger

GENERELL KOMPETANSE

  • ha innsikt i relevante sykepleievitenskaplige og etiske problemstillinger i spesialisthelsetjenesten

Innhold

Sykepleierens ansvar og funksjoner i spesialisthelsetjenesten

- funksjoner knyttet til sykepleieutøvelse i spesialisthelsetjenesten

- tverrfaglig og tverretatlig samarbeid

Sykepleiens historie og tradisjon II

- historisk utvikling av sykepleietjenesten

- konsekvenser for sykepleierens identitet, rolle og funksjon

Sykepleiens vitenskapelige grunnlag II

- pasientkunnskap ved akutt sykdom og helsesvikt

- teoretiske perspektiver på sykepleie til akutt syke (fenomener, begreper, teorier og modeller)

- klinisk sykepleievitenskap relatert til situasjoner og problemområder hos akutt syke

- klinisk sykepleievitenskap relatert til ulike akutte tilstander og pasientgrupper i spesialisthelsetjenesten

- vitenskapsteoretiske tilnærminger og vitenskapelige metoder i sykepleieforskning

- kunnskapsbasert utøvelse i sykepleie trinn 4

Sykepleiens etiske grunnlag II

- etiske problemstillinger, dilemmaer, refleksjon og argumentasjon i spesialisthelsetjenesten

Arbeids- og læringsformer

Litteraturstudier, digitale læringsressurser, ressursforelesninger, seminarer og arbeid i læringsgrupper.

Vurderingsformer

Skriftlig individuell prøve – 4 dager. Vurderes med gradert karakter.

Arbeidskrav:

Arbeidskrav spesifiseres i emneplan.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter , sist oppdatert av Elin Nordbø - 26.02.2015