Sykepleievitenskap 2 051-E6
Læringsutbytte
Ved gjennomført emne skal studenten:
KUNNSKAP
- ha bred kunnskap om sykepleierens ansvar og funksjoner i spesialisthelsetjenesten
- ha kunnskap om utviklingen av sykepleietjenesten i et historisk perspektiv
- ha kunnskap om det vitenskapelige grunnlaget for sykepleie i spesialisthelsetjenesten
- ha bred kunnskap om hvordan menneskets grunnleggende behov, egenomsorgskapasitet og mestringsevne påvirkes og endres ved helsesvikt og sykdom
- ha kunnskap om hvordan pasienter og pårørende kan reagere ved helsesvikt og sykdom
FERDIGHETER
- kunne gjøre rede for og anvende kunnskap om grunnleggende behov, egenomsorg og mestring relatert til helsesvikt
- kunne drøfte kunnskapsbasert sykepleie ved ulike former for helsesvikt og akutt somatisk sykdom, utredning og behandling i spesialisthelsetjenesten
- kunne innhente og presenterte forskningsbasert kunnskap som er relevant for sykepleie i spesialisthelsetjenesten
- kunne bruke anerkjente verktøy for å vurdere vitenskapelig kunnskap
- kunne anvende verktøy for systematisk etisk refleksjon
- kunne anvende kunnskap fra naturvitenskap og samfunnsvitenskap på sykepleievitenskapelige problemstillinger
GENERELL KOMPETANSE
- ha innsikt i relevante sykepleievitenskaplige og etiske problemstillinger i spesialisthelsetjenesten
Innhold
Sykepleierens ansvar og funksjoner i spesialisthelsetjenesten
- funksjoner knyttet til sykepleieutøvelse i spesialisthelsetjenesten
- tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
Sykepleiens historie og tradisjon II
- historisk utvikling av sykepleietjenesten
- konsekvenser for sykepleierens identitet, rolle og funksjon
Sykepleiens vitenskapelige grunnlag II
- pasientkunnskap ved akutt sykdom og helsesvikt
- teoretiske perspektiver på sykepleie til akutt syke (fenomener, begreper, teorier og modeller)
- klinisk sykepleievitenskap relatert til situasjoner og problemområder hos akutt syke
- klinisk sykepleievitenskap relatert til ulike akutte tilstander og pasientgrupper i spesialisthelsetjenesten
- vitenskapsteoretiske tilnærminger og vitenskapelige metoder i sykepleieforskning
- kunnskapsbasert utøvelse i sykepleie trinn 4
Sykepleiens etiske grunnlag II
- etiske problemstillinger, dilemmaer, refleksjon og argumentasjon i spesialisthelsetjenesten
Arbeids- og læringsformer
Litteraturstudier, digitale læringsressurser, ressursforelesninger, seminarer og arbeid i læringsgrupper.
Vurderingsformer
Skriftlig individuell prøve – 4 dager. Vurderes med gradert karakter.
Arbeidskrav:
Arbeidskrav spesifiseres i emneplan.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter , sist oppdatert av Elin Nordbø - 26.02.2015