Prosjektmetodikk, IKT-verktøy og økonomi PRG112

Læringsutbytte

En kandidat med fullført emne Prosjektmetodikk, IKT og økonomi skal ha følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

  • Studenten skal ha kunnskap om prosjektmetodikk, teamroller, møtegjennomføring, rapportskriving og presentasjonsteknikk
  • Studenten skal kunne gjøre rede for bruken av et utvalg grunnleggende IKT-verktøy rettet mot ingeniørfaglig arbeid
  • Studenten skal ha kunnskap om grunnleggende metoder for bedriftsøkonomisk analyse samt kunne foreta lønnsomhetsvurderinger av investeringer

Ferdigheter

  • Kan lage møteinnkallinger, lede møter og lage møtereferat
  • Kan utarbeide en prosjektplan og utøve prosjektstyring og dokumentasjonsarbeid med bruk av IKT-verktøy. Kan utarbeide en teknisk rapport og mestre dataverktøy som tekstbehandling, regneark m.m. i utøvelsen av ingeniørfaglig prosjektarbeid
  • Kan lage en presentasjon ved hjelp av et dataverktøy og presentere for en forsamling
  • Kan vurdere lønnsomhet og økonomisk risiko ved investeringer

Generell kompetanse

  • Kan bruke verktøy i rolleavklaringer og konflikthåndtering
  • Kan organisere arbeidsoppgaver og samarbeide med andre studenter i å gjennomføre et prosjekt
  • Har innøvd ferdigheter i bruk av IKT-verktøy som kan anvendes innen en rekke områder
  • Kan beskrive arbeidet som er gjort gjennom en rapport og muntlig presentasjon
  • Kan se en tverrfaglig sammenheng mellom økonomi, samfunn og teknologi

Innhold

Emnet er tredelt. Prosjektmetodikk, IKT og økonomi

Prosjektmetodikk:

Emnet er en introduksjon til prosjektarbeid innen miljø, teknologi og samfunn knyttet til valgt tema/studieretning. Prosjektgruppen skal innøve problemløsningsteknikker og det skal utarbeides en rapport.

IKT:

Hovedtemaene som vektlegges innen IKT-verktøydelen er skolens datasystemer, tekstbehandling, prosjektstyringsverktøy, regneark, diagramverktøy, enkel grafikk- og bildebehandling og presentasjonsverktøy.

Økonomi:

Emnet skal gi en innføring i hvordan markedets behov for varer og tjenester påvirker etterspørsel, priser, inntekt og lønnsomhet. Det skal videre gis en innføring i ulike metoder for å vurdere lønnsomhet og økonomisk risiko ved investeringer (SFN)

Arbeids- og læringsformer

Læringsutbyttet sikres gjennom en kombinasjon av forelesninger, gruppearbeid, øvingsoppgaver, regelmessige møter med veileder, prosjektarbeid og prosjektpresentasjon.

I IKT-delen introduseres temaer gjennom forelesninger, mens ferdigheter oppøves gjennom øvinger som utføres på studentenes egne bærbare PC-er, samt gjennom å knytte IKT-anvendelser opp mot den praktiske gjennomføringen av prosjektene.

Vurderingsformer

Prosjektmetodikk og økonomi:

  • En obligatorisk prosjektmetodikkinnlevering (bestått/ikke bestått)
  • En Gründercamp som er obligatorisk og må bestås for å få karakter i emnet (bestått/ikke bestått)
  • Prosjektrapport (35 %), som må være bestått for å få karakter i emnet (minimum karakter E)
  • Arbeidsprosesser, prosjektpresentasjon og eksaminasjon (35 %) (minimum karakter E)

IKT:

  • IKT-verktøyprøve (30 %), som må være bestått for å få karakter i emnet (minimum karakter E)

Det gis individuell, gradert karakter A- F

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Harald Hasleberg <harald.haslebergSPAMFILTER@hit.no>,Morten Pedersen <morten.pedersenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Unni Stamland Kaasin - 21.08.2015