Objektorientert programmering - videregående IA2112

Læringsutbytte

En kandidat som har fullført emnet Objektbasert programmering skal ha følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

□ Kan forklare de viktigste elementene som inngår i objektbasert programmering.

□ Kan forklare hva som er hensikten med og som kjennetegner objektbasert programmering.

Ferdigheter

□ Kan utvikle program med egendefinerte klasser og arv.

□ Kan løse praktiske programmeringsoppgaver ved bruk av MS Visual Studio og C#.

Generell kompetanse

□ Kan samarbeide med andre studenter i å gjennomføre et prosjekt

□ Kan beskrive arbeidet som er gjort gjennom en rapport og muntlig presentasjon

Innhold

Emnet er todelt. Den ene halvdelen er teoretisk, den andre halvdelen er prosjekt. Den teoretiske delen inneholder: datatyper, array, flytkontroll, operatorer og utrykk, objekt, klasser, arv, filbehandling, databasekommunikasjon, tråder og algoritmer. I tillegg vil kurset legge vekt på feilhåndtering og debugging av programmer.

Arbeids- og læringsformer

Læringsutbyttet sikres gjennom en kombinasjon av forelesninger, øvinger og prosjektarbeid. Prosjektet baserer seg på det som er lært i prosjektmetodikk og ender opp i en skriftlig rapport.

Vurderingsformer

Skriftlig prøve i teoridel teller 60%.

Skriftlig rapport/gruppearbeid teller 40 %

Begge prøver og obligatoriske øvinger må være bestått for å få bestått i emnet.

Det gis individuell karakter.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Morten Borg <Morten.BorgSPAMFILTER@hit.no> - 03.03.2015