Tverrfaglig prosjektarbeid FB6115
Læringsutbytte
En kandidat med fullført emne Tverrfaglig prosjektarbeid skal ha følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
□ Kan gjøre rede for metoder for risiko- og usikkerhetsanalyse
□ Kan gjøre rede for miljøanalyseverktøy
□ Kan gjøre rede for kvalitetsstyringsmetoder
□ Kan gjøre rede for metoder for konsept- og designanalyser
□ Kan gjøre rede for kostnads- og lønnsomhetsanalyse
□ Kan gjøre rede for dokumentstyringsmetoder
□ Kan forklare hvordan HMS organiseres og styres i en virksomhet
□ Kan gjøre rede for metoder for beregning av samfunnsnytte
Ferdigheter
□ Kan løse tverrfaglige problemstillinger med utgangspunkt i eget fagområde
□ Kan utarbeide et prosjektbudsjett
□ Kan utarbeide styringsdokumenter og beslutningsunderlag
□ Kan følge opp framdriften i et prosjekt mht. tid og kostnader
Generell kompetanse
□ Kan ta del i ingeniørens samfunnsansvar
□ Få kunnskap om og respekt for andre fagdisipliner
□ Kan bidra i HMS-arbeid i en virksomhet
Innhold
Hensikten med emnet er å gjøre studentene i stand til å arbeide helhetlig og tverrfaglig med ingeniørfaglige problemstillinger. De får erfare gruppedynamikk i en midlertidig sammensatt prosjektgruppe, som består av deltakere fra alle studieretninger, og forstå beslutningsmekanismer i næringslivet.
Arbeids- og læringsformer
Læringsutbyttet sikres gjennom en kombinasjon av forelesninger, kurs og tverrfaglig prosjektarbeid. Prosjektet baserer seg på det som er lært i prosjektmetodikk og ender opp i en skriftlig rapport.
Vurderingsformer
Produserte dokumenter i et tverrfaglig prosjekt: Teller 40 %
Individuell sluttprøve der pensum er det som blir undervist i plenum samt øvelsene som blir utført gjennom deltakelse i prosjektarbeidet: Teller 60 %
Arbeidskrav: Innleveringsoppgave i etikk.
Sluttprøven og bidraget til prosjektoppgaven må være bestått og arbeidskravet godkjent for å få karakter i emnet.
Det gis individuell, gradert karakter A- F både på sluttprøven og bidraget til prosjektoppgaven.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Morten Pedersen <morten.pedersenSPAMFILTER@hit.no>,Nils Henrik Eldrup <nils.h.eldrupSPAMFILTER@tel-tek.no>,Unni Stamland Kaasin <unni.s.kaasinSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Unni Stamland Kaasin - 11.08.2016