Tverrfaglig prosjektarbeid FB6115

Læringsutbytte

En kandidat med fullført emne Tverrfaglig prosjektarbeid skal ha følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

□ Kan gjøre rede for metoder for risiko- og usikkerhetsanalyse

□ Kan gjøre rede for miljøanalyseverktøy

□ Kan gjøre rede for kvalitetsstyringsmetoder

□ Kan gjøre rede for metoder for konsept- og designanalyser

□ Kan gjøre rede for kostnads- og lønnsomhetsanalyse

□ Kan gjøre rede for dokumentstyringsmetoder

□ Kan forklare hvordan HMS organiseres og styres i en virksomhet

□ Kan gjøre rede for metoder for beregning av samfunnsnytte

Ferdigheter

□ Kan løse tverrfaglige problemstillinger med utgangspunkt i eget fagområde

□ Kan utarbeide et prosjektbudsjett

□ Kan utarbeide styringsdokumenter og beslutningsunderlag

□ Kan følge opp framdriften i et prosjekt mht. tid og kostnader

Generell kompetanse

□ Kan ta del i ingeniørens samfunnsansvar

□ Få kunnskap om og respekt for andre fagdisipliner

□ Kan bidra i HMS-arbeid i en virksomhet

Innhold

Hensikten med emnet er å gjøre studentene i stand til å arbeide helhetlig og tverrfaglig med ingeniørfaglige problemstillinger. De får erfare gruppedynamikk i en midlertidig sammensatt prosjektgruppe, som består av deltakere fra alle studieretninger, og forstå beslutningsmekanismer i næringslivet.

Arbeids- og læringsformer

Læringsutbyttet sikres gjennom en kombinasjon av forelesninger, kurs og tverrfaglig prosjektarbeid. Prosjektet baserer seg på det som er lært i prosjektmetodikk og ender opp i en skriftlig rapport.

Vurderingsformer

Produserte dokumenter i et tverrfaglig prosjekt: Teller 40 %

Individuell sluttprøve der pensum er det som blir undervist i plenum samt øvelsene som blir utført gjennom deltakelse i prosjektarbeidet: Teller 60 %

Arbeidskrav: Innleveringsoppgave i etikk.

Sluttprøven og bidraget til prosjektoppgaven må være bestått og arbeidskravet godkjent for å få karakter i emnet.

Det gis individuell, gradert karakter A- F både på sluttprøven og bidraget til prosjektoppgaven.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Morten Pedersen <morten.pedersenSPAMFILTER@hit.no>,Nils Henrik Eldrup <nils.h.eldrupSPAMFILTER@tel-tek.no>,Unni Stamland Kaasin <unni.s.kaasinSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Unni Stamland Kaasin - 11.08.2016