Energiomsetning og kraftutvikling 1316

Læringsutbytte

En kandidat som har fullført kurset i arbeids- og idrettsfysiologi skal ha følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og kompetanse:

-Kunnskap: Kandidaten skal kunne identifisere, forstå, og dermed kunne forklare prinsippene innen grunnleggende human fysiologi og treningsfysiologi, med spesiell vekt på sirkulasjon, energiomsetning, muskelarbeid og kraftutvikling. Kandidaten skal også kunne gjenkjenne og forstå ulike fysiologiske testmetoder, og kunne tolke testresultater og statistiske metoder brukt.

-Ferdigheter: Kandidaten skal kunne knytte kunnskapene ovenfor til treningslære, og dermed være i stand til å beskrive hvilke treningsformer som gir hvilke fysiologiske tilpasninger. Dette gjelder generelt og spesielt, og spenner fra toppidrett via mosjon til helserettet trening for bestemte grupper. Kandidaten skal også være i stand til å kunne gjennomføre enkelte utvalgte trenningsfysiologiske tester.

-Kompetanse: Kandidaten skal ha evne til å kunne gjennomføre enkle treningsforsøk innenfor området idretts- og arbeidsfysiologi. Kandidaten skal også ha evne til å formidle resultater fra slike forsøk til omverdenen på en klar og konsis måte. Kandidaten skal videre kunne identifisere styrker og svakheter ved forskning foretatt av andre - for så å kunne formidle videre hva som kan og eventuelt bør gjennomføres av trening for å kunne oppnå ønskede fysiologiske tilpasninger.

Innhold

I dette emnet skal det fokuseres spesielt på:

  • Sirkulasjon:
    • Tilbud og forbruk av oksygen i arbeidende muskel – begrensninger.
    • Energiomsetning i hvile og under arbeid
    • Utholdenhetstrening og treningsadaptasjoner.
    • Aerob kapasitet, arbeidsøkonomi og laktatterskel.
  • Kraftproduksjon:
    • Skelettmuskelcellas arkitektur og morfologi.
    • Muskelfibertyper og kontraktile, oksidative og glykolytiske egenskaper.
    • Nevromuskulære egenskaper.
    • Trening for nevrale og hypertrofiske tilpasninger.

Arbeids- og læringsformer

10 forelesningsbolker à 3-4 timer og 3 laboratorieseminarer à 3-4 timer, vårsemesteret.

Forelesninger, seminarer, testing og laboratoriearbeid.

Vurderingsformer

En ukes hjemmeeksamen, graderte karakterer

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Øyvind Støren <Oyvind.StorenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Helle Friis Knutzen - 30.11.2015