Teoretisk og metodisk fordypning 1307

Læringsutbytte

Kunnskapsmål:
Kurset skal gi innsikt i forskningsteoretiske grunnspørsmål og en oversikt over teorier som tematiserer relasjonene mellom kropp, samfunn og kunnskap. Kurset skal gi kunnskap om forskningsetiske spørsmål. Kurset skal gi fordypet kunnskap om forutsetninger, muligheter og begrensinger i ulike metodiske tilnærminger.

Ferdighetsmål:
Studenten skal kunne gjøre rede for og problematisere sambandene mellom teoretisk grunnlag, metodisk fremgangsmåte, resultat og konklusjoner innen empirisk forskning. Studenten skal kunne posisjonere egne og andres forskningsbidrag i forhold til teorigrunnlag, forskningstradisjon og det samlede kunnskapsbildet innen temaområdet. Studenten skal gjennom metodedelen i kurset utvikle en velegnet og velbegrunnet metodedesign i sin masteravhandling og mestre de metodiske teknikker som blir tatt i bruk i denne, og i tillegg utvikle ferdigheter i beslektede tilnærminger innen de valgte metodefamiliene. Studenten skal også oppøve evne til å vurdere etiske aspekter ved egen og andres forskning.

Kompetansemål:
Studentene skal gjennom kurset vinne den vitenskapsteoretiske og metodiske innsikt som gjør det mulig å utføre og kritisk vurdere empirisk forskning innen områdene idrett, kroppsøving og friluftsliv.

Innhold

Del 1. Forskningsteori

Temaet menneskets kroppslighet aktualiserer et svært vidt og sammensatt problemfelt, som griper dypt inn i så vel de filosofiske grunnspørsmålene som i et mangfold av spesialdisipliner innen naturvitenskap, samfunnsvitenskap og humaniora. Følgende teoretiske perspektiver i ulike forskningstradisjoner er inkludert:

  • Hva menes med sjel, kropp og bevissthet
  • Kroppen som utgangspunkt for opplevelser og læring.
  • Kunnskap i handling og i refleksiv tenkning
  • Kroppen som evolusjonsprodukt og den sosiokulturelt formede kroppen
  • Kroppen som erfaring, betydningsbærer og som kommunikasjon
  • Den kjønnete kroppen.
  • Kroppens prosessualitet og mangetydighet.
  • Møte mellom individet og samfunnets kroppsinstitusjoner, for eksempel kroppsøving, friluftsliv, idrett.
  • Kropp og helse i et samfunnsperspektiv

Del 2. Metode

Studentene skal velge to av fire forelesingsrekker for følgende metodeemner:

* Observasjon, feltarbeid og intervju

* Kvantitative metoder, måling og statistikk

* Eksperimentell metode og intervensjonsstudier

* Dokument-, bilde- og diskursanalyse

Arbeids- og læringsformer

Ca 30 forelesningsbolker á 4 timer i høstsemesteret. Deler av undervisningen vil bli lagt opp som feltseminar og litteraturseminar.

Vurderingsformer

Essay. Graderte karakterer.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Helle Friis Knutzen <Helle.F.KnutzenSPAMFILTER@hit.no> - 05.08.2015