Visuell kultur 2811

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten:

  • har kunnskap om et utvalg verk innenfor det visuelle kulturfeltet
  • kjenner til nøkkelbegrep og har innsikt i sentrale tilnærminger til forståelse av visuell kultur
  • har kunnskap om endringer i forståelse av visuelle uttrykk
  • har kunnskap om betydningen av det visuelle i moderne samfunn, hvordan sosialt liv, identiteter og erfaringer gjøres synlig gjennom visuelle medier

Ferdigheter

Studenten:

  • har ferdigheter i å fortolke og formidle visuell kultur til ulike målgrupper
  • kan orientere seg i ulike praksiser og betydninger av begrepet visuell kultur

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan reflektere rundt sin egen rolle som betrakter av visuell kultur
  • har forståelse for hvordan visualisering er knyttet til maktforhold og sosiale strukturer i samfunnet

Innhold

Emnet omhandler det visuelles samfunnsmessige betydning. Det visuelle forstås i et bredt perspektiv, med vekt på billedkunst, film og reklame. Emnet tar opp særtrekk ved, og relasjoner mellom ulike visuelle medier, samt samfunnsmessige forutsetninger for vår tids visuelle kultur. I tillegg til faglitteratur inneholder emnet et kjernepensum av visuelle uttrykk som anskueliggjør nyere billedmedier og visuell kommunikasjon.

Arbeids- og læringsformer

Forelesninger, gruppearbeid, obligatoriske oppgaver, billed- og filmvisninger.

Vurderingsformer

Obligatoriske oppgaver må være bestått. Individuell, skriftlig sluttprøve uten tilsyn som teller 100 %. Graderte karakterer A-F, der F er ikke bestått.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Bente Støa <Bente.StoaSPAMFILTER@hit.no> - 18.03.2015