Vitenskapsteori og natursyn 4016
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene ha følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
- Ha kunnskap om vitenskapelige metoder og forskningsprosesser
- Ha kjennskap til ulike natursyn og viktige retninger innen miljøfilosofi
- Kunne redegjøre for ulike problemstillinger knyttet til naturvitenskapelig forskning
- Kunne formulere gode problemstillinger og skrive vitenskapelige rapporter
- Kunne presentere egne arbeider på en god måte
- Være i stand til å drøfte ulike natursyn ut ifra biologiske, kulturelle og historiske rammer
- Kunne argumentere for miljøetiske standpunkter ut ifra kjennskap til ulike miljøfilosofiske tilnærminger
Innhold
Sentrale temaer:
Vitenskapsteori
- Naturvitenskap: historikk, vitenskapelige metoder og forskingsprosesser
- Biologi: økologiens natursyn
- Vitenskapelige rapporter: struktur, referanser, skriving og presentasjonsteknikk
Natursyn
- Historie: mytisk tid, antikken, middelalderen og den nyere tid
- Dagens: biologisk arv og kulturarv
- Friluftsliv og naturoppleving: verdiforankring, tradisjoner, kulturarv og biologisk arv
- Miljøfilosofi og -etikk: dyrevern, naturens bruksverdi og egenverdi, antroposentrisk, biosentrisk og økosentrisk miljøfilosofi
Arbeids- og læringsformer
- Forelesinger.
- Obligatoriske diskusjonsseminarer med gruppepresentasjoner.
- Individuell semesteroppgave. Semesteroppgaven innebærer en obligatorisk gruppeveiledning og presentasjon av oppgaven.
Vurderingsformer
Det blir gitt karakter A-F på to delprøver: en flervalgsprøve teller 30 % og semesteroppgaven teller 70 % av endelig karakter. Obligatoriske diskusjonsseminarer, obligatorisk gruppeveiledning og presentasjon av semesteroppgave og begge deleksamener må være godkjent for å få karakter i emnet.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Vigdis Hølen <Vigdis.HolenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Anette Norheim Fredly - 17.12.2014