Markedsføring 6002

Læringsutbytte

Det overordnede målet for markedsføring er å utvikle kunnskaper og ferdigheter om forhold som påvirker etterspørselen etter produkter og tjenester, og dermed virksomhetens inntekter. Markedsføring fokuserer på prosesser for å utvikle virksomhetens markedstilbud, samt kommunikasjon og leveranse av disse til markedet. Modeller, teorier og maler innen sentrale områder av markedsføringsfaget er verktøy for å gjennomføre utviklingsprosesser.

Studentene skal:

• ha kunnskap om hvordan markedsorienterte bedrifter kan utvikle sitt markedstilbud, og hvordan virksomhetene kommuniserer og leverer dette til markedet

• ha innsikt i etiske og miljømessige utfordringer i tilknytning til sentrale problemstillinger innen markedsføring

• ha kunnskap om og kunne anvende sentrale modeller og teorier innen:

- Markeds- og kundeorientering

- Etikk, miljø og samfunnsansvar: Defensive og offensive strategier

- Segmentering, differensiering og posisjonering

- Kjøpsatferd i forbruker- og bedriftsvaremarkeder-

- Relasjons- og dialogmarkedsføring

- Produkt- og tjenesteutvikling

- Merke- og omdømmeledelse

- Distribusjonskanaler

- Prissetting

- Markedskommunikasjon (også gjennom for eksempel sosiale medier)

- Planlegging, organisering, økonomiske analyser og kontroll

Innhold

De elementene som blir dekket er:

  • Markedsføringens oppgaver
  • Historisk utvikling
  • Grunnleggende definisjoner og begreper
  • Markedsføringsledelse og strategisk planlegging
  • Kjøpsadferd i forbruker- og bedriftsvaremarkeder (behov, ønsker, krav og etterspørsel)
  • Segmentering, markedsanalyse og prognoser
  • Markedsstrategier
  • Produkt- og merkevarestrategier
  • Tjenestemarkedsføring og servicekvalitet
  • Strategier for prissetting, distribusjon og markedskommunikasjon
  • Internasjonal markedsføring

Arbeids- og læringsformer

3-4 timer forelesning pr uke i høstsemesteret.

Vurderingsformer

Obligatorisk innlevering av multiple choice oppgave midtveis i semesteret med vurdering godkjent/ikke godkjent. Skriftlig sluttprøve 4 timer. Alle delprøver må være bestått.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Bergit Grivi <Bergit.GriviSPAMFILTER@hit.no>,Per O.M. Isaksen <Per.IsaksenSPAMFILTER@hit.no> - 10.08.2015