Mikro- og markedssøkonomi 6007

Læringsutbytte

Studentene skal

  • forstå teorien om rasjonelle valg for hhv. bedrifter og konsumenter og kunne framstille hvordan denne teorien munner ut i hhv. tilbuds- og etterspørselskurvene i et marked
  • kjenne til og beregne ulike kostnadsbegreper som totalkostnad, grensekostnad og gjennomsnittskostnad samt kunne framstille disse kostnadsbegrepene grafisk
  • kunne beskrive prisdannelse og markedslikevekt i markeder med fullkommen konkurranse, samt kjenne til forutsetninger for fullkommen konkurranse
  • kunne beregne hvilken markedspris som er den lavest mulige for at en bedrift skal kunne få dekket sine kostnader
  • kunne karakterisere hvilken løsning vi vil få i markeder med andre konkurranseformer enn fullkommen konkurranse, herunder monopol og monopolistisk konkurranse
  • kunne foreta en velferdsmessig sammenligning mellom fullkommen konkurranse og andre markedsformer, herunder fortolke og beregne effektivitetstapet forbundet med monopol
  • kjenne til hvordan ulike former for politiske virkemidler - skatter/avgifter/subsidier/minstepriser/maksimalpriser - påvirker markedsløsningen (priser, kvantum og effektviitet)

Innhold

Sentrale faglige element i emnet er:

  • Produksjonsteori
  • Konsumentteori
  • Markedsteori
  • Effektiv ressursbruk og markedssvikt
  • Virkninger av skatter/subsidier

Arbeids- og læringsformer

3-4 timer forelesning pr uke i vårsemesteret.

Vurderingsformer

Skriftlig sluttprøve, 4 timer.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Bergit Grivi <Bergit.GriviSPAMFILTER@hit.no> - 18.11.2014