Personaladministrasjon og -ledelse 6024

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte i form av kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse:

  • være i stand til å identifisere og definere sentrale oppgaver innenfor det personaladministrative arbeidsfeltet
  • kunne definere personallederansvaret i virksomheten
  • kunne se personalfunksjonen i et strategisk perspektiv på organisasjon
  • kunne planlegge og sette i verk opplæringstiltak på arbeidsplassen
  • kunne avdekke forhold som virker på personalets trivsel og motivasjon
  • kunne vurdere personalfunksjonen i et historisk lys
  • kunne vurdere virksomheten i et HMS-perspektiv
  • kunne se personalfunksjonen i et livsfase,- mangfolds- og integreringsperspektiv.

Innhold

· Utviklingslinjer i arbeidslivet

· Hovedelementer i personalpolitikken

· Viktige faser i rekrutteringsprosessen

· Krav til arbeidet med helse, miljø og sikkerhet

· Ordning med medarbeidersamtaler

· Jobbutforming

· Arbeidstidsordninger

· Mulige effekter av ulike belønningsformer for å stimulere til innsats og oppfyllelse av mål

· Ordninger og opplegg for kompetanseutvikling

· Framgangsmåter og kjøreregler i forbindelse med nedbemanninger.

Arbeids- og læringsformer

Tre timers forelesning i uken. Undervisningen suppleres med gruppearbeid og dikusjoner i plenum. Vi løser gamle eksamensoppgaver. Det kan bli aktuelt med bedriftsbesøk og gjesteforelesninger.

Vurderingsformer

  • En obligatorisk innlevering som må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen
  • Fire timers skriftlig eksamen

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Karl Johan Gloppen <Karl.j.gloppenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Bergit Grivi - 23.09.2015