Produktutvikling 6058
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap om:
- Produktutvikling som strukturert prosess
- Kjennetegn ved, og suksesskriterier for, vellykkede produktutviklingsprosesser
- Betydningen av å sette seg godt inn i kunders behov og konkurransesituasjon før man genererer og utvikler produktløsninger
Ferdigheter:
- Planlegging og gjennomføring av produktutviklingsprosesser
- Innhenting av informasjon om kunder og konkurrenter og hvordan denne informasjonen kan og bør brukes i arbeidet med å utvikle produkter som har livets rett i markedet
- Generering, evaluering og utvikling av produktkonsepter
Generell kompetanse:
- Arbeid med innovasjon og utvikling
- Organisering av, og arbeid i, prosjekter og prosjektgrupper
- Kreative prosesser og idégenerering
Innhold
Følgende temaer er sentrale i emnet:
- Markedsorientering
- Produktutviklingsprosesser, og planlegging og gjennomføring av slike prosesser
- Kartlegging og Identifisering av kundebehov
- Kartlegging av markedssituasjoner og identifisering av forretningsmuligheter
- Produktplanlegging og -spesifikasjoner
- Konseptgenerering og -utvikling
- Evaluering og utvelgelse at produktkonsepter
Arbeids- og læringsformer
4 timer per uke i vårsemesteret, forelesning og veiledning.
Studentene arbeider i grupper om konkrete produktideer, basert på case eller egne ideer.
Emnet inneholder fem obligatoriske delinnleveringer og to obligatoriske presentasjoner.
Vurderingsformer
Hjemmeoppgave i gruppe og individuell muntlig prøve
Det blir gitt en samlet karakter.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Anette Myhre Momrak <anette.m.momrakSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Bergit Grivi - 14.11.2014