Produktutvikling 6058

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:

Kunnskap om:

  • Produktutvikling som strukturert prosess
  • Kjennetegn ved, og suksesskriterier for, vellykkede produktutviklingsprosesser
  • Betydningen av å sette seg godt inn i kunders behov og konkurransesituasjon før man genererer og utvikler produktløsninger

Ferdigheter:

  • Planlegging og gjennomføring av produktutviklingsprosesser
  • Innhenting av informasjon om kunder og konkurrenter og hvordan denne informasjonen kan og bør brukes i arbeidet med å utvikle produkter som har livets rett i markedet
  • Generering, evaluering og utvikling av produktkonsepter

Generell kompetanse:

  • Arbeid med innovasjon og utvikling
  • Organisering av, og arbeid i, prosjekter og prosjektgrupper
  • Kreative prosesser og idégenerering

Innhold

Følgende temaer er sentrale i emnet:

  • Markedsorientering
  • Produktutviklingsprosesser, og planlegging og gjennomføring av slike prosesser
  • Kartlegging og Identifisering av kundebehov
  • Kartlegging av markedssituasjoner og identifisering av forretningsmuligheter
  • Produktplanlegging og -spesifikasjoner
  • Konseptgenerering og -utvikling
  • Evaluering og utvelgelse at produktkonsepter

Arbeids- og læringsformer

4 timer per uke i vårsemesteret, forelesning og veiledning.
Studentene arbeider i grupper om konkrete produktideer, basert på case eller egne ideer.
Emnet inneholder fem obligatoriske delinnleveringer og to obligatoriske presentasjoner.

Vurderingsformer

Hjemmeoppgave i gruppe og individuell muntlig prøve
Det blir gitt en samlet karakter.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Anette Myhre Momrak <anette.m.momrakSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Bergit Grivi - 14.11.2014