Programmering i Java - nettbasert 6108N

Læringsutbytte

Etter endt emne skal studentene ha kunnskaper om grunnleggende begrep og metoder som brukes i programutvikling. Studentene skal ha et faglig grunnlag for å kunne forstå og analysere sentrale deler av andres program, og kunne formulere aktuelle algoritmer og modeller i sine egne program. De skal beherske grunnleggende teknikker og utviklingsverktøy, og være i stand til å utvikle enkle applikasjoner med grafisk brukergrensesnitt i et objektorientert programmeringsspråk. Studentene skal ha generelle kunnskaper og ferdigheter innen problemløsning, som de vil kunne bruke både i andre emner på studiet og i sin fremtidige yrkesutøvelse.

Innhold

Program, programmeringsverktøy og programutføring. Dokumentasjon og testing. Sentrale programkonstruksjoner som variabler, datatyper, uttrykk, valg, gjentak (løkker) og tabeller. Litt om klasser, objekt, metoder og parameteroverføring. Filer og unntak. Grafiske brukergrensesnitt og hendelseshåndtering.

Arbeids- og læringsformer

Nettundervisning, uten krav om deltagelse til faste tider. Studentene bør regne med å legge ned 8‐10 timers arbeidsinnsats pr. uke. Studentene må disponere datautstyr slik det er oppgitt i studieprogrammet. Faglærer publiserer digitale læringsressurser. Studentene styrer selv når de vil arbeide med stoffet, og vil ha mulighet for veiledning og oppgaveløsing via epost, diskusjonsgrupper og nettmøter.

Vurderingsformer

En 4 timers, individuell, skriftlig prøve som teller 100%. Det blir gitt et antall obligatoriske oppgaver som skal være godkjent før man kan gå opp til prøven.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Roy Martin Istad <Roy.IstadSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jon Kvisli - 29.12.2014