Videokunst VIDEO 201

Læringsutbytte

Kunnskap

  • Har kunnskap om innholdet i arbeider til noen videokunstnere navngitt i semesterplanen
  • Har kunnskap om ulike uttrykksmuligheter og alternativ dramaturgi i video
  • Har kunnskap om bruken av analoge medier i videoproduksjon
  • Har kunnskap om digital bildebehandling og videoredigering

Ferdigheter

  • Kan selvstendig gjennomføre et kunstnerisk videoprosjekt fra ideé til visning
  • Kan kritisk vurdere sin kunstneriske produksjon i lys av video i samtidskunsten
  • Kan kritisk vurdere estetiske valg i forhold til etiske spørsmål
  • Kan anvende kreative strategier i eget skapende arbeid
  • Kan muntlig formidle eget skapende arbeid

Generell kompetanse

  • Forstå potensialer av videomedium for kunstuttrykk og kan formidle sine meninger om dette

Innhold

Videokunst har form av samtidskunstorientert workshop/verksted hvor studentene lærer å utrykke seg gjennom video. Perioden tar sikte på å gi studentene praktisk og teoretisk innføring i videokunst som uttrykksform. Emnet har eksperimentell karakter og fokuserer på idéutvikling, improvisasjon og tverrfaglighet mellom fagområder.

Arbeids- og læringsformer

Emnet har et omfang på ca 130 arbeidstimer, og av dem ca 50 timer lærerstyrt.

  • Samlinger: ca. 8 timer
  • Forelesninger: ca. 10 timer
  • Seminarer: ca 7 timer
  • Veiledet verkstedsarbeid ca. 30 timer
  • Gruppearbeid/individuelt arbeid ca. 80 timer

Studieenheten skal være preget av vekselspillet mellom praktisk skapende arbeid, teoretisk orientering og refleksjon. Arbeidskravene vektlegger diskusjoner, idéutveksling og praktisk skapende arbeid. Studentene skal i muntlig og visuell form vise sitt refleksjonsnivå omkring egen skapende prosess og resultatet. Studieenheten preges av en vekselvirkning mellom skapende arbeid i ulike medium og teori. Studentene utvikler handlingskompetanse og evne til å begrunne faglig praksis.

Store deler av studiet har krav om obligatorisk fremmøte. Dette skal angis i årsplan/semesterplan/periodeplaner. Den enkelte student har ansvar for egen læring. Dette innebærer at studenten selv må holde seg a jour i aktuell pensumlitteratur og søke faglig veiledning. Kunnskapstilegnelsen vil i stor grad forholde seg til løpende prosessveiledning og læring gjennom handling. Nærvær og deltagelse i et aktivt skapende verkstedsmiljø er en grunnleggende og viktig forutsetning for å få fullt utbytte av studiet.

Vurderingsformer

Fortløpende uformell veiledning og vurdering skal både være en del av læringsprosessen og et middel for den enkelte student til å skaffe seg økt innsikt i egne faglige forutsetninger for videre studier og fremtidig yrkesprofesjon. Alle oppgavene som inngår i emnet, må være bestått for å få vitnemål. Eksamen består av en individuell prosjektoppgave med gradert karakter som føres på vitnemålet. Det gis bokstavkarakter fra A til F, med A som beste karakter og E som dårligste karakter for bestått.

Karakterfastsettingen følger reglement om vurdering og vitnemål ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no> - 01.01.2015