Digital mediekompetanse (valgfag) DIGMK 201
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
- har grunnleggende kunnskap om medienes historie og opprinnelse
- har grunnleggende kunnskap om multimediale uttrykk og særpreg
Ferdigheter
Generell kompetanse
- har kjennskap til etiske problemstillinger knyttet til medieproduksjon
- har grunnleggende innsikt i mediekritikk
- har forståelse av mediers betydning for barn og unges oppvekst
Innhold
Gjennom emnet Digital mediekompetanse vil kandidaten tilegne seg følgende kompetanser:
- innsikt i medienes rolle i dagens samfunn
- et bevisst forhold til mediebruk
- lære og analysere medieprodukter
- utvikle kritisk blikk på medier
- lære om etikk i medieproduksjon
- få innsikt i tradisjonelle, digitale og sosiale medier
- få innføringer i sjangrer og diskurser knyttet til ny teknologi og nye medier (sms, blogg, twitter etc.)
Arbeids- og læringsformer
Studiene organiseres som nettbasert undervisning med samlinger. Campusstudenter vil kunne følge studiet. Det har et omfang på ca. 130 arbeidstimer, og av dem er 50 timer lærerstyrte under samlinger, forelesninger og veiledningstimer.
- Samlinger: ca. 8 timer
- Forelesninger: ca. 30 timer
- Seminarer: ca 10 timer
- Gruppearbeid/individuelt arbeid ca. 80 timer
Det vil bli diskusjonsrom og rom for nettmøter. Lærere og studenter vil kunne legge ut bilder, besvarelser og andre dokumenter samt linker til andre internettadresser. Studentene får opplæring i bruk av plattformen. Kommunikasjonen mellom student og høgskole foregår via Fronter og epost. Det vil bli gitt undervisning, foredrag, eller forelesningsnotater i løpet av semesteret. Deltakelse i samlinger/nettsamlinger og arbeid med innleveringsoppgaver er en del av arbeidskravet i emnet. Besvarelser legges i fronter til oppsatte frister for godkjenning/kommentering. Studentene oppfordres til å danne grupper i studietiden. Høgskolen vil være behjelpelig med å sette sammen hensiktsmessige studentgrupper. Studieenheten skal være preget av vekselspillet mellom teoretisk orientering, refleksjon og orientering i praksisfeltet.
Vurderingsformer
Fortløpende uformell veiledning og vurdering skal både være en del av læringsprosessen og et middel for den enkelte student til å skaffe seg økt innsikt i egne faglige forutsetninger for videre studier og fremtidig yrkesprofesjon. I emnet skal studentene levere individuelle oppgaver, og en gruppeoppgave. Alle oppgavene som inngår i emnet, må være bestått for å få vitnemål. Eksamen består av en individuell prosjektoppgave med gradert karakter som føres på vitnemålet. Det gis bokstavkarakter fra A til F, med A som beste karakter og E som dårligste karakter for bestått.
Karakterfastsettingen følger reglement om vurdering og vitnemål ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no>,Morteza Amari <Morteza.AmariSPAMFILTER@hit.no> - 01.01.2015