Studentbedrift (valgfag) STUDB 300
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten:
- Har kunnskap om hvordan det er å drive nyskapingsarbeid rettet mot eget idé- og interessefelt med vekt på å utvikle hensiktsmessige og bærekraftige produkter/tjenester innen mediedesign
- Tilegner seg kunnskap om metoder for kreativitet og idéutvikling
- Tilegner seg kunnskap om forretningsutvikling og forretningsplanarbeid, samt å kunne forholde seg til etiske og miljømessige problemstillinger
- Kan tilegne seg kunnskap om sentrale arbeidsverktøy for planlegging og gjennomføring, drift og avvikling av egen studentbedrift
Ferdigheter
Kandidaten:
- har ferdigheter i etablering, drift og avvikling av studentbedrift
- mestrer metoder for kreativitet og idéutvikling
- har ferdigheter innen og forståelse for grunnleggende aspekter knyttet til forretningsutvikling og forretningsplanarbeid
- kan forholde seg til merkevarebygging, patent og designbeskyttelse, fortrolighetsavtaler og ulike former for formaliteter som søknader, møte- og styrearbeid, osv.
- kan gjøre bruk av ulik visuell profilering på trykte og digitale formater, og visuell og muntlig presentasjonsteknikk
- kan bruke grunnleggende regnskapsføring, økonomiforståelse og markedsforståelse, så som drifts- og resultatregnskap, swot analyser, gantt-diagram og krav til presentasjon og markedsføring
- Kan vurdere, analysere og gjennomføre hensiktsmessige arbeidsprosesser knyttet til oppstart, drift og avslutning av eget arbeid med studentbedrift
Generell kompetanse
Kandidaten:
- Kan etablere kontakter med mentorer og samarbeidsparter innen offentlig og/eller privat næringsliv, og kunne samarbeide med disse til beste for arbeidet med studentbedrift.
- har generell kompetanse om hvilke formale krav og hensiktsmessige prosesser som er nødvendige for oppstart, drift og avvikling av egen studentbedrift
Innhold
Emnet studentbedrift gir kjennskap til og forståelse for hvordan det er å drive nyskapingsarbeid rettet mot eget idé- og interessefelt. I løpet av studieåret skal studentene fortrinnsvis i grupper opprette, utvikle, drive og avvikle sin egen studentbedrift. Studentbedriften kan sikte mot etablering av egen kunstnerisk virksomhet eller virksomhet rettet mot utvikling av produkter og tjenester innenfor ulike former for mediedesign. Faginnholdet omfatter forretningsutvikling, prosjektstyring, produktutvikling og immateriell rett, markedskommunikasjon og entreprenør og samfunn. Studentbedrift konseptet til Ungt Entreprenørskap vil være en sentral innfallsvinkel til dette arbeidet.
Arbeids- og læringsformer
Emnet organiseres som nettbasert undervisning med samling.
Det har et omfang på ca 400 arbeidstimer, og av dem 80 - 100 timer til samlinger, forelesninger og veiledningstimer.
- Samlinger: ca. 40 timer
- Seminarer: ca 20 timer
- Forelesninger og veiledninger i oppgaver og ferdigheter i sann tid: ca. 30 timer
- Tilbakemeldinger på oppgaver i gruppe i sann tid: ca. 10 timer
- Individuell innlæring av programvare, teoretiske studier og besvarelse av praktisk estetiske oppgaver: ca 300 timer
Undervisningen vil i hovedsak foregå i fysisk- og nettbasert undervisningsform, både i klassebasert undervisning på det aktuelle campus, og på nettbasert undervisning. Videre også i felles faglige seminarer med studenter fra høgskolens andre avdelinger som tilbyr studentbedrift. Emnet studentbedrift går over hele studieåret, slik at tidsperspektivet gir rom for utvikling, oppretting, gjennomføring og avvikling av bedriften. Arbeid med studentbedrift baserer seg på samhandling i grupper. Arbeid med andre emner kan knyttes til studentbedriften, men emnene vurderes på selvstendig grunnlag.
Sentrale deler av studiet som all undervisning og veiledning er obligatorisk og nærværsregistrering gjennomføres. Nærvær, deltakelse i og ansvar for et aktivt skapende og lærende arbeidsmiljø er en viktig faktor for studieutbyttet i emnet. Det er krav om minst 80 % deltakelse på all undervisning og veiledning.
Vurderingsformer
Alle oppgaver og / eller arbeidskrav må utføres, leveres inn og vurderes til bestått til avtalt tid slik det angis i semesterplan / årsplan / periodeplan, for at emnet skal kunne godkjennes og studenten kan få avlegge avsluttende vurdering. Det er også et krav at studenten ikke har mer enn 20 prosent fravær fra undervisning og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse.
Avsluttende vurdering gjennomføres på grunnlag av 2 mappeinnleveringer i studiet. Den første mappen leveres på slutten av første semester, og teller 40 % av endelig karakter. Den andre mappen leveres på slutten av andre semester, og teller 60 % av endelig karakter. Krav til mappenes innhold defineres av faglærer i god tid før innlevering.
Det gies en karakter på en skala fra A til F, der A er høyeste og E er laveste ståkarakter.
Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no>,Morteza Amari <Morteza.AmariSPAMFILTER@hit.no>,Gunnar Tranvåg <Gunnar.TranvagSPAMFILTER@hit.no> - 01.01.2015