App-design for nettbrett og mobile medier APPD 201
Læringsutbytte
- Vise ferdighet i bruk av aktuell programvare
- Finne og vurdere Apps på ulike Appstore/Google Play og Windows
- Beskrive nye trender og teorier innenfor fagområdet
- Kunne designe, utarbeide og utvikle mobile Apps
- Kunne analysere Apps med tanke på design og informasjonsstruktur
Innhold
I emnet App-design for nettbrett og mobile medier skal studentene utvikle kunnskaper om mobile medier som medium for kommunikasjon og formidling. Videre vektlegges innlæring av ferdigheter med å bruke kreative og skapende Mobile applikasjoner (Apps) som bildebehandling, videoredigering m.m. for å kunne gi studentene ferdigheter til å designe Apps for nettbrett og mobile medier.
- Aktuell programvare
- Lage Apps: Skrive og formatere tekst, sette inn bilder og lage lenker
- Apps-analyse: vurdering og analyse av Apps med hovedvekt på visuell utforming, innhold og målgruppe
- Interaksjonsdesign for Apps
- Grafisk design for Apps
- Multimedia på App: Bruk av lyd, animasjoner og video
- Informasjonsstruktur
Arbeids- og læringsformer
Studiene organiseres som nettbasert undervisning med samlinger. Campusstudenter vil kunne følge studiet. Det har et omfang på ca. 130 arbeidstimer, og av dem er 50 timer lærerstyrte under samlinger, forelesninger og veiledningstimer.
- Samlinger: ca. 10 timer
- Forelesninger: ca. 30 timer
- Seminarer: ca 10 timer
- Gruppearbeid/individuelt arbeid ca. 80 timer
Det vil bli diskusjonsrom og rom for nettmøter. Lærere og studenter vil kunne legge ut bilder, besvarelser og andre dokumenter samt linker til andre internettadresser. Studentene får opplæring i bruk av plattformen. Kommunikasjonen mellom student og høgskole foregår via Fronter og epost. Det vil bli gitt undervisning, foredrag, eller forelesningsnotater i løpet av semesteret. Deltakelse i samlinger/nettsamlinger og arbeid med innleveringsoppgaver er en del av arbeidskravet i emnet. Besvarelser legges i fronter til oppsatte frister for godkjenning/kommentering. Studentene oppfordres til å danne grupper i studietiden. Høgskolen vil være behjelpelig med å sette sammen hensiktsmessige studentgrupper. Studieenheten skal være preget av vekselspillet mellom teoretisk orientering, refleksjon og orientering i praksisfeltet.
Vurderingsformer
Fortløpende uformell veiledning og vurdering skal både være en del av læringsprosessen og et middel for den enkelte student til å skaffe seg økt innsikt i egne faglige forutsetninger for videre studier og fremtidig yrkesprofesjon. I emnet skal studentene levere individuelle oppgaver og en gruppeoppgave. Alle oppgavene som inngår i emnet, må være bestått for å få vitnemål.Eksamen består av en individuell prosjektoppgave med gradert karakter som føres på vitnemålet. Det gis bokstavkarakter fra A til F, med A som beste karakter og E som dårligste karakter for bestått.Karakterfastsettingen følger reglement om vurdering og vitnemål ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no>,Gunnar Tranvåg <Gunnar.TranvagSPAMFILTER@hit.no>,Morteza Amari <Morteza.AmariSPAMFILTER@hit.no>,Agnete Dale Tessem <agnete.d.tessemSPAMFILTER@hit.no>,Ingrid Holmboe Høibo <ingrid.h.hoiboSPAMFILTER@hit.no>,Gunnar Tranvåg <Gunnar.TranvagSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Nina Holmberg Lurås - 12.08.2015