Design og søm av klær DESIGN 101
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
- har kunnskap om bruk av enkelt snittmønster
- har kunnskap om forskjellige materialer, materialkvaliteter og dets egenskaper
- har kunnskap om motehistorien og kan sette eget sømarbeid i relasjon til dette
Valg i forhold til profesjon:
A:
- har kunnskaper om å sette undervisning og erfaringer i emnet Søm og design i lys av aktuell læreplan
B:
- har kunnskaer om å sette egen produktutvikling med Søm og design som tema i et samfunnsperspektiv
Ferdigheter
Kandidaten
- behersker grunnleggende ferdigheter i bruk av symaskin og overlockmaskin
- kan utføre grunnleggende sømtekniske detaljer
- kan bruke form og farge som estetisk virkemiddel i egen designprosessen
- kan formidle produkt og kunnskapsutvikling i en rapport ved hjelp av billeddokumentasjon
Generell kompetanse
Kandidaten
- behersker forskjellige måter å dokumentere og formidle prosess og produkt ved bruk av tekst, foto og konkrete materialer
Innhold
I dette emnet skal kandidaten utvikle grunnleggende kunnskap om tekstil metervare og sømtekniske ferdigheter. Det blir gitt opplæring i bruk av symaskin, grunnnprinsipper for mønsterkonstruksjon og grunnnleggende sømtekniske detaljer. Kunnskapen skal anvendes og utvikles i en kreativ prosess, hvor kandidaten utvikler sin erfaring med å designe og sy klær. Kunnskap om motehistorie er en del av emnet.
Arbeids- og læringsformer
Undervisningen vil i hovedsak foregå i klasserom for tekstil, og bestå av forelesninger, demonstrasjoner, seminar, kollokvier og individuelt arbeid med øvelser og oppgaver. I tillegg til fellesundervisning gis veiledning, individuelt og i grupper. Undervisningen foregår parallelt med oppgaveløsning og omfatter innføring i praktiske og formale fagområder. Vekselspillet mellom skapende virksomhet, teori og refleksjon er en viktig del av fagets egenart. Det forventes stor grad av egeninnsats fra studentene i arbeidet med emnet.
Studiet har et arbeidsomfang på ca 400 arbeidstimer, og av dem ca 80 timer til forelesninger, seminarer og veiledningstimer.
Vurderingsformer
Fortløpende uformell veiledning og vurdering skal både være en del av læringsprosessen og et middel for den enkelte student til å skaffe seg økt innsikt i egne faglige forutsetninger for videre studier og fremtidig yrkesprofesjon. Vurderingen gjennomføres på grunnlag av en eller flere fremlagte mappebesvarelser. Besvarelsen(e) skal bestå av praktisk estetisk arbeid, relevant dokumentasjon og teoristoff, og skriftlig rapport med de vanlige krav til rapportskriving, helhetlig presentert. Alle oppgaver og / eller arbeidskrav må utføres, leveres inn og vurderes som bestått til avtalt tid slik det angis i semesterplan/årsplan/periodeplan, for at emnet skal kunne godkjennes.
Det gis en karakter på en skala fra A til F, der A er høyeste og E er laveste ståkarakter.
Karakterfastsettingen følger reglement om vurdering og vitnemål ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no> - 01.01.2015