Kunstuttrykk 2 KUNSTU 201
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
• Har kunnskap om å skape meningsuttrykk gjennom tekstile materialer
• Har kunnskap om nordisk og internasjonal tekstilkunst og kan sette eget produkt i forhold til dette
• Har kunnskap om visuelle virkemidler som kan brukes til å skape æstetiske og konseptuelle meningsuttrykk gjennom tekstile teknikker
Ferdigheter
Kandidaten
• Kan bruke ulike former for tekstiltrykk
• Kan dokumentere og formidle prosess og produkt ved bruk av tekst, bilde og konkrete materialer
• Kan bruke posters til å formidle produkt- og kunnskapsutvikling ved bruk av grunnleggende digital billedbehandling
Generell kompetanse
Kandidaten
• Kan utføre forskjellige tekstile teknikker til å formidle meningsuttrykk
• Har tilegnet seg erfaring gjennom eget skapende arbeid med idebaserte kunstuttrykk
Innhold
I emnet Kunstutttrykk 2 skal kandidaten arbeide med å skape og uttrykke mening gjennom tekstile kunstuttrykk. Emnet vektlegger formgiving i spenningsfeltet mellom inntrykk og uttrykk, ide og form/konseptbaserede og formalestetiske kunstuttrykk. Kandidaten velger et egen fordypning i det skapende arbeidet innenfor områdene tekstile bilder, skulptur eller installasjoner.
Kandidaten skal utforske forskjellige teknikker til bearbeiding av tekstile materialer for å skape et meningsuttrykk. Kandidaten velger mellom å vektlegge a) formalestetiske virkemidler, teknikk og håndverksmessige kvaliteter og b)idebaserte uttrykk
Arbeids- og læringsformer
Aspekter fra den firedelte struktur knyttes til eget praktisk arbeid gjennom både fellesundervisning, individuell veiledning, samt gruppearbeid. Undervisningen består av demonstrasjoner, praktiske øvelser, ferdighetstrening, forelesninger og gruppearbeid. Dialog med lærere og medstudenter er sentrale i studiet. I studiet inngår også arbeid med varierende dokumentasjons- og formidlingsformer. Dette kan være i form av muntlige presentasjoner, utstillinger, posters og rapporter.Det legges vekt på faglig refleksjon i samspill med visuelt og konkret materiale fra prosessene.
Studiet har et arbeidsomfang på ca 400 arbeidstimer, og av dem ca 80 timer lærerstyrt til forelesninger, seminarer og veiledningstimer på verksted. Anslagsvis fordelt som 10 - 20 - 50 timer.
Vurderingsformer
Fortløpende uformell veiledning og vurdering skal både være en del av læringsprosessen og et middel for den enkelte student til å skaffe seg økt innsikt i egne faglige forutsetninger for videre studier og fremtidig yrkesprofesjon.
Kandidatene får emnespesifikke oppgaver og skal levere oppgavebesvarelser med innhold som viser utviklet kunnskap og ferdigheter innen emnet. Emnespesifikke oppgavebesvarelser gjelder som eksamen.
Der gis gradert karakter som føres på vitnemålet. Det gis bokstavkarakter fra A til F, med A som beste k arakter og E som dårligste karakter for bestått. Karakterfastsettingen følger reglement om vurdering og vitnemål ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no>,Astrid Hus <Astrid.HusSPAMFILTER@hit.no> - 01.01.2015