Animasjon ANIM 201
Læringsutbytte
Kunnsskap
Kandidaten
- kan analysere animasjon med henblikk på bruken av virkemidler og budskap
- har grunnleggende kunnskap om animasjonens historie og opprinnelse
Ferdigheter
Kandidaten
- kan planlegge og arbeide kreativt med produksjon av animasjonsfilm
- kan utvikle ferdighet i bruk av aktuell maskin- og programvare
- viser forståelse for grunnleggende prinsipper for bevegelse i animasjon
Generell kompetanse
Kandidaten
- Kan gjøre rede for og vise innsikt i karakterutvikling og bruken av fortellerteknikk i animasjonsfilm
Innhold
I emnet Animasjon skal studenten øke sin kunnskap ved produksjon av ulike animasjonsfilm teknikker. Dette gjøres ved å :
- lære aktuelle programvarer
- arbeid med digital speilreflekskamera
- bruke verktøy i programmer: klipp, lyd m.m.
- lære om fortellerteknikk og dramaturgi for animasjon
- Tilegne seg kompetanse om lyd: Opptak og bearbeiding av lyd - bruk av musikk for bruk i animasjon
- Tilegne seg kompetanse om: Filmanalyse: vurdering og analyse av animasjonsfilm
- Tilegne seg kompetanse omTeori: Smakebiter i animasjonshistorie mm.
Arbeids- og læringsformer
Studiene organiseres som nettbasert undervisning med samlinger. Campusstudenter vil kunne følge studiet. Det har et omfang på ca. 130 arbeidstimer, og av dem er 50 timer lærerstyrte under samlinger, forelesninger og veiledningstimer.
- Samlinger: ca. 10 timer
- Forelesninger: ca. 30 timer
- Seminarer: ca 10 timer
- Gruppearbeid/individuelt arbeid ca. 80 timer
Det vil bli diskusjonsrom og rom for nettmøter. Lærere og studenter vil kunne legge ut bilder, besvarelser og andre dokumenter samt linker til andre internettadresser. Studentene får opplæring i bruk av plattformen. Kommunikasjonen mellom student og høgskole foregår via Fronter og epost. Det vil bli gitt undervisning, foredrag, eller forelesningsnotater i løpet av semesteret. Deltakelse i samlinger/nettsamlinger og arbeid med innleveringsoppgaver er en del av arbeidskravet i emnet. Besvarelser legges i fronter til oppsatte frister for godkjenning/kommentering. Studentene oppfordres til å danne grupper i studietiden. Høgskolen vil være behjelpelig med å sette sammen hensiktsmessige studentgrupper. Studieenheten skal være preget av vekselspillet mellom teoretisk orientering, refleksjon og orientering i praksisfeltet.
Vurderingsformer
Fortløpende uformell veiledning og vurdering skal både være en del av læringsprosessen og et middel for den enkelte student til å skaffe seg økt innsikt i egne faglige forutsetninger for videre studier og fremtidig yrkesprofesjon. I emnet skal studentene levere individuelle oppgaver, og en gruppeoppgave. Alle oppgavene som inngår i emnet, må være bestått for å få vitnemål. Eksamen består av en individuell prosjektoppgave med gradert karakter som føres på vitnemålet. Det gis bokstavkarakter fra A til F, med A som beste karakter og E som dårligste karakter for bestått.
Karakterfastsettingen følger reglement om vurdering og vitnemål ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no>,Morteza Amari <Morteza.AmariSPAMFILTER@hit.no>,Per Ola Juusola <Per.O.JuusolaSPAMFILTER@hit.no>,Ingrid Holmboe Høibo <ingrid.h.hoiboSPAMFILTER@hit.no>,Agnete Dale Tessem <agnete.d.tessemSPAMFILTER@hit.no>,Gunnar Tranvåg <Gunnar.TranvagSPAMFILTER@hit.no> - 01.01.2015