Skulptur SKULP 201

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskaper om skulpturelementenes betydning for arbeid med skulpturale uttrykk
  • har kunnskaper om komposisjonsbegrep som ballanse, kontrast, rytme mm
  • Har kunnskaper om ulike materialers struktur, egenskaper og egenart knyttet til skulpturalt arbeid
  • Har kunnskap om aktuelle og hensiktsmessige materialer, teknikker og verktøybruk i arbeid med skulptur
  • Har kunnskaper om samtidig kunstuttrykk i skulptur, og kan bruke dette som bakgrunn for eget skapende skulpturarbeid

Ferdigheter

Kandidaten

  • har erfaring og ferdigheter i konstruksjon og bygging av 3-dimensjonal form i ulike materiale
  • Har erfaring og ferdigheter i hvordan ulike teknikker, materialer og verktøy har betydning for eget skulpturarbeid
  • Har ferdigheter i utprøving, vurdering og gjennomføring av praktisk-skapende arbeid i skulptur

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan utvikle en idé til konkrete skulpturelle uttrykk i en kreativ prosess
  • har innsikt i aktuelle samfunnsmessige problemstilinger og kan anvende dem som utgangspunkt for egne uttrykk
  • kjenner til gjeldende HMS krav knyttet til aktuelle materialer og maskinelle prosesser
  • kan vurdere etiske og bærekraftige problemstillinger i eget arbeid med skulptur

Innhold

I dette emnet arbeider kandidaten med å tilegne seg kunnskaper om begreper og erfaringer som kan nyttiggjøres ved vurdering og formgiving av skulpturer i materialene tre, metall og leire. Gjennom formale, teoretiske og praktiske prosesser skal studentene tilegne seg kompetanse knyttet til Skulptur. Erfaring med materialenes uttrykksbærende og kommunikative kvaliteter hører også til arbeidet med dette emnet. Oppgavenes utforming tar sikte på å gi studentene en faglig detaljkunnskap og innsikt i sin skapende virksomhet.Etiske og bærekraftige problemstillinger inngår som sentrale deler i vurdering og refleksjon i arbeidet med emnet.

Arbeids- og læringsformer

Emnet har et omfang på ca 270 arbeidstimer, og av dem ca 60 timer til forelesninger, verkstedsarbeid under tilsyn og veiledning.

Den faglige virksomheten kan ha ulike lærings- og formidlingsformer som:

  • verkstedarbeid under tilsyn ca. 40 timer
  • forelesning ca. 6 timer
  • klasse og kollokviearbeid ca 10 timer
  • problemløsning, individuelt/i gruppe ca. 170 timer
  • veiledning og vurdering ca. 10 timer
  • visuelle presentasjonsformer og formidling ca 20 timer
  • ekskursjon 8 timer

Alle oppgaver og arbeidskrav må leveres til avtalt tid. For å få eksamen i emnet må alle arbeidskrav være godkjent av emneansvarlig.

Obligatorisk frammøte

Deler av emnet har krav til obligatorisk frammøte. Dette angis i semesterplan. Ved krav om obligatorisk deltakelse i deler av emnet vil retningslinjer for obligatorisk frammøte i studier ved EFL gjelde. Dette skal sees i sammenheng med de rettigheter og plikter studenten har i følge eksamensreglementet ved HiT, og Lov om universiteter og høgskole § 40 og § 46.3.

Vurderingsformer

Inntil to mapper med skriftlig/visuell dokumentasjon inkludert fagteori og fagdidaktikk

Med mappe menes:

  • et konkret produkt som løsning på en gitt oppgave
  • flere produkt, utprøvinger, dokumentasjon, refleksjon, presentasjon som inngår i en helhet (oppgave)

Det gis en samlet karakter på emnet, gradert fra A til F hvor A er best og E er laveste ståkarakter. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no>,Ingrid Holmboe Høibo  <ingrid.h.hoiboSPAMFILTER@hit.no> - 01.01.2015