Kunstlab KUNST 201
Læringsutbytte
Kunnskap
- Har kunnskap om noen av samtidskunstens tverrfaglige strategier
- Har kunnskap om ulike tendenser i samtidskunst fra et kunsthistorisk perspektiv
- Har kunnskap om persepsjonens rolle i ideutvikling og eget skapende arbeid
- Har kunnskap om teknologibruk i kunstuttrykk
- Ha kunnskap om ulike metoder og arbeidsformer i skapende prosesser
Ferdigheter
- Kan kritisk vurdere sine kunstneriske prosjekter fra innovasjons og nyskapings perspektiv
- Kan selvstendig søke og knytte relevant fagteori til eget skapende arbeid
- Kan vurdere betydning av materialer, teknologi og teknikk i egne og andres kunstproduksjoner
- Kan kritisk vurdere estetiske valg i forhold til etiske spørsmål
- Kan anvende kreative strategier i eget skapende arbeid
- Kan utføre et kunstnerisk prosjekt fra ideé til utstilling
- Kan både skriftlig og muntlig reflektere over og formidle eget skapende arbeid
Generell kompetanse
- Kan reflektere rundt kunstens og kunstnerens rolle i samfunnet
Innhold
Emnet i KunstLab har form av samtidskunstorientert workshop/verksted hvor det utforskes potensialer for kunnskapsproduksjon i skapende prosesser. Workshopen har eksperimentell karakter og fokuserer på idéutvikling og tverrfaglighet i uttrykksformer og fagområder. Målet med emnet er å bevisstgjøre betydningen av rik og variert arbeidsprosess for kunstnerisk produksjon. Emnet skal inneholde diskusjoner, idéutveksling og praktisk skapende arbeid. Teoretiske emner knyttes til de valgte områdene, og studentene skal i skriftlig og visuell form vise sitt refleksjonsnivå omkring fagteori og egen og andres produksjon. Prosjektet omfatter arbeid på tvers av uttrykksformer, teknologi og materialer som f.eks. tegning og lyd, tegning og installasjon eller skulptur og video.
Arbeids- og læringsformer
Emnet har et omfang på ca. 260 arbeidstimer, og av dem ca. 60 timer lærerstyrt undervisning.
Undervisningen vil i hovedsak foregå i klasserom og bestå av:
- demonstrasjoner
- praktiske øvelser
- styrt ferdighetstrening
- forelesninger og innføringer
- veiledning, individuelt og i grupper.
Undervisningen vil i hovedsak foregå i klasserom. Undervisningen går parallelt med innføringer i praktiske arbeidsmåter og oppgaveløsning. Vekselspillet mellom skapende virksomhet, teori og refleksjon er en viktig del av emnets struktur. Perioden tar sikte på å gi studentene en større faglig detaljkunnskap og et bredere perspektiv på sin skapende virksomhet. Det forventes stor grad av egeninnsats fra studentene i arbeidet med emnet. Studentene leverer inn mappebesvarelser til avtalt tid. Disse kan inneholde blant annet resultat av utforsking, prosessbeskrivelser, produkter og rapporter.
Vurderingsformer
Fortløpende uformell veiledning og vurdering skal både være en del av læringsprosessen og et middel for den enkelte student til å skaffe seg økt innsikt i egne faglige forutsetninger for videre studier og fremtidig yrkesprofesjon. Alle oppgavene som inngår i emnet, må være bestått for å få vitnemål. Dett gies en karakter på en skala fra A til F, der A er høyeste og E er laveste ståkarakter.
Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no> - 01.01.2015