Grafisk design GRAFD 301

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten

  • kan forklare todimensjonal designteori og designhistorie

Ferdigheter

Kandidaten

  • benytter aktuell programvare innenfor fagområdet
  • anvender kunnskap om ideutvikling innenfor illustrasjon og designprosesser
  • har forståelse for og ferdigheter om designelementer og virkemidler

Generell kompetanse

Kandidaten

  • viser forståelse for hvordan bilder brukes i reklame som gjenstand for påvirkning

Innhold

I emnet Grafisk Design opparbeider kandidaten kompetanse innenfor følgende områder:

  • Adobe Illustrator og Adobe InDesign*
  • Bruk av verktøy i tegneprogrammene: vektorgrafikk, laghåndtering m.m.
  • Komposisjonsprinsipper i grafisk design og illustrasjon, designelementer layout, print m.m.
  • Reklameanalyse, vurdering og analyse av reklamebilder
  • typografi: Historie, funksjon, form m.m.

* Versjonen som er tilgjengelig ved studiestart. Studentene kan benytte andre versjoner/programmer, men det vil ikke bli gitt opplæring innenfor disse.

Arbeids- og læringsformer

Emnet organiseres som nettbasert undervisning med samling.
Det har et omfang på ca 400 arbeidstimer, og av dem 75 - 100 timer til samlinger, forelesninger og veiledningstimer.

  • Samlinger: ca. 8 timer
  • Forelesninger og veiledninger i oppgaver og ferdigheter i sann tid: ca. 70 timer
  • Tilbakemeldinger på oppgaver i gruppe i sann tid: ca. 10 timer
  • Individuell innlæring av programvare, teoretiske studier og besvarelse av praktisk estetiske oppgaver: ca 300 timer

Det vil bli diskusjonsrom og rom for nettmøter. Lærere og studenter vil kunne legge ut bilder, besvarelser og andre dokumenter samt linker til andre internettadresser. Studentene får opplæring i bruk av plattformen.

Kommunikasjonen mellom student og høgskole foregår via Fronter og epost.

Det vil bli gitt undervisning, foredrag, eller forelesningsnotater i løpet av semesteret. Deltakelse i samlinger/nettsamlinger og arbeid med innleveringsoppgaver er en del av arbeidskravet i emnet. Besvarelser legges i fronter til oppsatte frister for godkjenning/kommentering. Studentene oppfordres til å danne grupper i studietiden. Høgskolen vil være behjelpelig med å sette sammen hensiktsmessige studentgrupper.

Studieenheten skal være preget av vekselspillet mellom praktisk skapende arbeid, teoretisk orientering og refleksjon.

Vurderingsformer

Fortløpende uformell veiledning og vurdering skal både være en del av læringsprosessen og et middel for den enkelte student til å skaffe seg økt innsikt i egne faglige forutsetninger for videre studier og fremtidig yrkesprofesjon. I emnet skal studentene levere individuelle oppgaver og en gruppeoppgave. Alle oppgavene som inngår i emnet, må være bestått for å få vitnemål. Eksamen består av en individuell prosjektoppgave med gradert karakter som føres på vitnemålet. Det gis bokstavkarakter fra A til F, med A som beste karakter og E som dårligste karakter for bestått.

Karakterfastsettingen følger reglement om vurdering og vitnemål ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no> - 01.01.2015