Estetisk teori EST 301

Læringsutbytte

Kunnskaper

Kandidaten

  • Kan reflektere over forholdet mellom teoretiske ferdigheter og praktiske ferdighetskunnskaper
  • Kan mestre fagterminologi innenfor de praktisk estetiske fag

Ferdigheter

Kandidaten

  • Kan sette estetisk teori i sammenheng med egne erfaringer, og forståelse av forholdet mellom kunst, teknologi og samtid og samtidskunst

Generell kompetanse

Kandidaten

  • Kan reflektere over grunnlagsproblemer knyttet til form,smak, kvalitet, relasjonen mellom estetikk (form) og etikk

Innhold

Undervisningen presenterer og drøfter i dialog med studentene emner innenfor både estetisk teori og de praktisk estetiske fag. Båndet mellom teori og praksis belyses gjennom konkrete eksempler. Videre drøftes og problematiseres grunnlagsspørsmål og problemer innenfor estetikk via å presentere ulike historiske perspektiver på nøkkelbegrepers dynamikk : ferdighetskunnskap, estetikk, kunst som spill/lek, estetisk erfaring, mimesis, det skjønne, kvalitet, smak, kunst & teknologi, globalisering, estetikk og etikk, sensibilitet, (im)materialitet ,etc

Arbeids- og læringsformer

Emnet organiseres som nettbasert undervisning med samling.
Det har et omfang på ca. 130 arbeidstimer, og av dem er ca. 40 timer lærerstyrte med forelesninger, seminarer og veiledningstimer.

  • Forelesninger: ca. 30 timer
  • Seminarer/nettsamlinger: ca 10 timer
  • Gruppearbeid/individuelt arbeid ca. 80 timer

Det vil bli diskusjonsrom og rom for nettmøter. Lærere og studenter vil kunne legge ut bilder, besvarelser og andre dokumenter samt linker til andre internettadresser. Studentene får opplæring i bruk av plattformen.

Kommunikasjonen mellom student og høgskole foregår via Fronter og epost.

Det vil bli gitt undervisning, foredrag, eller forelesningsnotater i løpet av semesteret. Deltakelse i samlinger/nettsamlinger og arbeid med innleveringsoppgaver er en del av arbeidskravet i emnet. Besvarelser legges i fronter til oppsatte frister for godkjenning/kommentering. Studentene oppfordres til å danne grupper i studietiden. Høgskolen vil være behjelpelig med å sette sammen hensiktsmessige studentgrupper.

Studieenheten skal være preget av vekselspillet mellom praktisk skapende arbeid, teoretisk orientering og refleksjon

Vurderingsformer

Eksamen består av en individuell 4 timers skriftlig eksamen med graderte karakter som føres på vitnemålet. Det gis bokstavkarakter fra A til F, med A som beste karakter og E som dårligste karakter for bestått.

Karakterfastsettingen følger reglement om vurdering og vitnemål ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no> - 01.01.2015