Kunstsosiologi, formidling og marknadsføring 2599

Læringsutbytte

Kunnskaper

Kandidaten:

  • Har avansert og omfattende kunnskap om sentrale akademiske teorier og perspektiver innen fagfeltene kultursosiologi, kunstsosiologi, formidling og kulturmarkedsføring formidlet gjennom internasjonale og nasjonale forskningspublikasjoner.
  • Er med utgangspunkt i de ovennevnte teorier og perspektiver i stand til å identifisere og reflektere over:
  • Hvordan kulturinstitusjoner og andre kulturprosjekter kan tilnærme seg arbeidet med publikum, markedsføring og publikumsutvikling.
  • Hva som ligger i begrepet publikumsutvikling samt ulike publikumsutviklingsstrategiers muligheter og begrensninger
  • Hvordan kulturinstitusjoner fungerer som kulturformidlere og agenter for kulturdemokratisering
  • Kultur og kunstsosiologi, herunder:Teorier relatert til kulturkonsum og smak
  • Kulturelt entreprenørskap
  • Ulike kunstnerroller

Ferdigheter

Kandidaten kan:

  • kritisk analysere eksisterende teorier innen kultursosiologi, kunstsosiologi, kulturformidling og markedsføring
  • anvende relevant teorier og metoder på et selvstendig grunnlag for å kunne analysere relevante problemstillinger innen kultursosiologi, kunstsoiologi, kulturformidling og markedsføring
  • på et selvstendig grunnlag analysere og forholde seg kritisk til samtidens prosesser og utfordringer innen kultursosiologi, kunstsosiologi, kulturformidling og markedsføring.

Generell kompetanse

Kandidaten:

  • skal kunne analysere relevante kultursosiologiske, formidlingsmessige og markedsføringsmessige prosesser.
  • skal på en kritisk og selvstendig måte kunne gjennomføre prosjekter og arbeidsoppgaver i tilknyting til kulturformidling og kulturmarkedsføring.
  • skal kunne formidle omfattende selvstendig arbeid om kultursosiologi, kulturformidling og kulturmarkedsføring.
  • skal i en tverrfaglig sammenheng kunne kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner om tema knyttet til kultursosiologi, kulturformidling og kulturmarkedsføring.

Innhold

Pensum blir delt inn i følgende hovedkategorier:

Overgripende tema: Kultursosiologi (herunder kunstsosiologi), kulturformidling (herunder publikumsutvikling) og kulturmarkedsføring.

Emnet vil først og fremst fokusere på kunstfeltet (definert vidt) og tematisere både kunstnerisk produksjon, formidling og konsum. Kunstsosiologi-delen vil fokusere på endringsprosesser i kunstfeltet, samt analysere strukturer og prosesser i kunstproduksjon. Formidlings- og markedsføringsdelen vil gi en bred innføring i markedsføring for kulturvirksomheter og være meget anvendbart. I tillegg vil emnet fokusere på kulturkonsum, smak og smakshierarkier samt publikumsutvikling.

Arbeids- og læringsformer

Undervisningsforma i eit fordjupingsemne er seminar, med 3 timar per veke. Seminarforma føreset aktiv deltaking frå studentane i form av førebudde innlegg og deltaking i diskusjonen. Undervisninga går i vårsemesteret.

Vurderingsformer

Sluttvurdering av fordjupingsemnet skjer ved prøveforelesing på 40 - 45 minutt eller ved munnleg eksamen. Kandidatane bestemmer sjølve om dei vil prøveforelese eller ha munnleg eksamen, men dei skal prøveforelese i det eine fordjupingsemnet og ha munnleg eksamen i det andre. Oppgåva til prøveforelesinga blir oppgitt av instituttet. Kandidatane melder frå ved oppmeldinga til det einskilde emnet kva for evalueringsform dei ønskjer.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Egil Bjørnsen <egil.bjornsenSPAMFILTER@hit.no> - 22.12.2014