Generell og organisk laboratoriekurs KJ2715

Læringsutbytte

En kandidat med bestått emnekarakter i KJ2715 skal ha følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten:

  • Har generell kunnskap om sikkerhet pÃ¥ laboratorier ved bruk av utstyr og kjemikalier.
  • Har kjennskap til relevante forskrifter som gjelder for helsefarlige stoffer som produseres, brukes eller omsettes i Norge.
  • Har kjennskap til bruk av sikkerhetsdatablad og stoffkartotek.
  • Har forstÃ¥else for enkle eksperimentelle metoder for Ã¥ analysere bestemte prøver.
  • Har forstÃ¥else om hva som kan pÃ¥virke resultater i eksperimentelle analyser.
  • Kan forklare virkemÃ¥ten til spektroskopiske og kromatografiske teknikker.
  • Kan utføre sikkerjobbanalyse.
  • Har kunnskap om hvordan nøyaktighet og presisjon i mÃ¥leresultatene pÃ¥virkes av feilkilder og usikkerhet i instrumentering, prosedyrer og arbeidsteknikker.

Ferdigheter

Kandidaten:

  • Har fokus pÃ¥ sikkerhet under arbeid i laboratoriet.
  • Har innsikt i viktigheten av god planlegging, nøyaktighet, orden og renhold pÃ¥ laboratorier.
  • Kan vurdere data og feilkilder under kjemiske analyser.
  • Kan dokumentere analyseresultater i laboratoriejournaler og skrive rapporter ut fra standardiserte metoder.
  • Har innsikt om hvilke metoder som kan benyttes for Ã¥ analysere bestemte prøver.
  • Kan arbeide i team.
  • Kan hÃ¥ndtere kjemikalier med tanke pÃ¥ sikkerhet, benytte sikkerhetsdatablad og har innsikt i elektronisk stoffkartotek (ECO online).
  • Kan gjennomføre kvantitative analyser i henhold til oppsatte prosedyrer.
  • Kan utføre organisk syntese.
  • Kan bruke riktig laboratorieutstyr pÃ¥ korrekt mÃ¥te.

Generell kompetanse

Kandidaten:

  • Er i stand til Ã¥ kommunisere/diskutere med andre fagpersoner pÃ¥ fagomrÃ¥det.
  • Er bevist miljømessige konsekvenser ved hÃ¥ndtering/utslipp av kjemikalier.
  • Kan hÃ¥ndtere kjemikalier forskriftsmessig og benytte HMS-data.
  • Har grunnleggende innsikt i krav til kvalitet i det kjemiske laboratoriet.

Innhold

  • Kvantitative uorganiske analyser, organiske separasjonsteknikker, hÃ¥ndtering av kjemikalier og HMS.
  • Spektroskopiske teknikker som ICP, UV/Vis spektroskopi og IR spektroskopi
  • Kromatografiske teknikker som gass og væske kromatografi.
  • Laboratorieøvelser i IR spektroskopi, gass og ICP

Gruppeprosjekt der studenten utfører en organisk syntese og rapportere dette arbeidet i en teknisk rapport

Arbeids- og læringsformer

Forelesninger, laboratorieøvelser, prosjekt.

Prosjekt: Gjennomføres som et gruppeprosjekt med veiledning. Oppgaven vil være å utføre en organisk syntese. I prosjektet skal det dokumenteres en sikkerjobbanalyse før selve syntesen kan utføres. Arbeidet skal dokumenteres som en teknisk rapport. Prosjektet må være godkjent for å bestå i faget.

Anslagsvis 8-10 laboratorieøvelser skal gjennomføres i løpet av kurset. Det skal leveres inn laboratoriejournaler. Øvingene må være godkjent for å bestå i faget.

Ved ikke å gjennomføre arbeidskrav til rett tid og uten dokumentert gyldig grunn for avvik, vil det ikke gis rett til å avlegge eksamen og å få sluttkarakter i emnet En journal som ikke godkjennes ved første gangs innlevering, kan rettes opp og leveres inn på nytt. Dersom journalen ikke godkjennes ved 3. gangs innlevering, regnes oppgaven som ikke gjennomført og laboratoriekurset som ikke bestått.

Vurderingsformer

Hver vurderingsform skal teste i hvor stor grad den enkelte har oppnådd læringsutbyttene innen kunnskaper og ferdigheter. Vurderingsformer består av:

  • Prosjektrapport gis en felles gruppekarakter (30 %).
  • 3 av laboratorieøvelser øvingen gis karakter A-F som gir grunnlag for karakterfastsettelse. Hvilke øvinger dette gjelder vil bli annonsert før kurset starter. Dette utgjør 20 % av den total emnekarakter.
  • 1 individuell skriftlig sluttprøve som bestÃ¥r av 30 % teori fra forelesning og 20 % teoretiske spørsmÃ¥l om laboratoriedelen og prosjekt.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Unni Stamland Kaasin <Unni.S.KaasinSPAMFILTER@hit.no>,MarianneS.Eikeland <marianne.eikelandSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 16.05.2015